Autor: Marek Barth (rozwoj_at_erg-bierun.com.pl)
Data: Thu 13 Apr 2000 - 07:22:29 MET DST

Kiedy bylem znacznie mlodszy niz jestem teraz, a bylo to wtedy, kiedy po ulicach mojego miasta chodzily dorodne dinozaury chodowalem namietnie rozne krysztaly. Najlatwiej jest wychodowac krysztaly alunu, ale siarczan miedzi tez dobrze idzie. Z moich doswiadczen wynika, ze rozpuszcza sie na goraco ile sie da a nastepnie powoli ochladza w lodowie usuwajac konkurencje czyli inne krysztaly. Inna szkola mowi ze nalezy wychodowac najpierw ladne male krysztalki z osobnego roztworu, wybrac z nich jeden lub dwa o najbardziej prawidlowych ksztaltach i przenesc do nasyconego roztworu w osobne zlewce. Roztwor musi byc czysty i klarowny. Jesli pojawia sie inne krysztalki trzeba je usunac bezwzglednie.Do lodowy jest dobrze wstawic. Jesli chcesz wychoddowac zrsosty lub cos na ksztalt szczotki to nie trzeba sie martwic o konkurencyjne krysztaly. Jesli inetersuja Cie szczegoly ( stezenia, temperatury itd) odsylam do ksiazeczek pana Sekowskiego ewentualnie do podrecznikow chemii fizycznej gdzie teoria krystalizacji jest objasniona. Marek Barth