Autor: Slawek Swaczyna (sswaczyna_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 21 Nov 1999 - 19:44:43 MET

Użytkownik Tallis <tallis_at_kki.net.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:819563$lvt$1_at_news.onet.pl...

> --
> magda
> tallis_at_kki.net.pl
>
> Witam.:-)
> Jestem studentką archeologii i nie interesuje się minerałami ale szukam
> pomocy. Potrzebuje wiedzieć czy beryl jest odmianą chalcedonu?
> Wiem,że dla was to pewnie śmiesznie proste więc proszę o pomoc.
> wydaje mi się tak jest ale nie mam pewności a nie mam pod ręką żadnych
> książek o minerałach nie chce mi sie szukać ich na strychyu:-)
> THX:-)
> tallis

 NIE. mają natomias wspólną cechę, a mianowicie obydwa należą do grupy krzemianów. Chalcedon jest skrytokrystaliczną (nie tworzy kryształów) odmianą kwarcu (SiO2).
Odmiany chalcedonu to:

- chryzopraz barwy zielonej
- cheliotrop zielony z czerwonymi plamkami
- plazma oliwkowozielony
- karneol (krwawnik) brunatnoczerwony
- agat, jaspis, lidyt są różnobarwne.

Chalcedon w porównaniu z berylem jest dość powszechny w przyrodzie.  Beryl ( krzemiany berylu, berylokrzemiany, beryloglino krzemiany) są kamieniami szlachetnymi stosowanymi w jubilerstwie. Odmiany berylu to:
- akwamaryn (czerwony, niebieski),
- heliodor (żółty, bezbarwny),
- morganit (różowy),
- szmaragd (zielony).

 Beryle tworzą kryształy układu heksagonalnego.

Pozdrawia Sławek