Autor: mira_s (mira_s_at_priv2.onet.pl)
Data: Tue 09 Nov 1999 - 07:31:31 MET

Witam!
> Według osób z Katedry Mineralogii AGH - w Polsce nigdy
> nie istniały warunki (temperatura, ciśnienie), w których mógłby
> utworzyc się cynkit krystaliczny.

Na ten temat niestety tez niewiele wiem...
> Równocześnie w Internecie
> (http://members.tripod.com/windmall/ebay/zincite.txt)
> pojawiła się informacja o kryształach cynkitu powstałych
> w trakcie przypadkowego pożaru w kopalni cynku w Olkuszu
> podczas standardowych operacji wydobywczych.
> Ponadto wiem, że w Anglii sprzedawane są jako naturalne
> kryształy cynkitu, które pochodzą z Polski.
> CZY RZECZYWIŚCIE MOGĄ BYĆ NATURALNE?
> Bardzo proszę o wyjaśnienie.

Powtarzam za artykułem Tomka Praszkiera w Otoczaku nr. 4(6) 1997:

Nasze cynkity, wielkie nawet na skale miedzynarodowa (kilkunastocentymetrowe krysztaly) sa sprzedawane za granica, ale - jak napisal Wojciech Pawlak - pochodza one z nieszczelnych piecow hutniczych przetapiajacych rude z okolic Olkusza. Krysztaly powstale po pozarze w kopalni moga miec maksymalnie okolo 1 cm. Wniosek: te wielkie krysztaly cynkitu nie sa w ogole mineralem, tylko zwyklym tlenkiem cynku.

Pozdrowienia
Mira