Autor: Wojciech Krawczyński (wojtekk_at_uranos.cto.us.edu.pl)
Data: Fri 05 Feb 1999 - 22:49:44 MET

BEEPER wrote:

> Przeciez nie bede montowal 2 metrowa swietlowe w domu :))) (solarium?)
>
> a takie do sprawdzania banknotow ? Mam taka 20cm. Sa na niej jakies
> chieroglifi, wiec nie wiem, czy to HUV czy LUV.

Spektrum (widmo) swiatła ultrafioletowego ma prawie taki sam zasieg jak swiatla widzialnego. UV zajmuje pole mniej wiecej od 100nm do okolo 400 nm calego widma elektromagnetycznego. Aby to "uproscic" zdecydowano sie podzielic zakres UV na NUV (near=bliski UV, zwany tez long=dlugim=LUV albo low=niski=LUV; 380-300nm), FUV (far=daleki UV, zwany tez short=krotki=SUV albo high=wysoki=HUV; 300-200nm) oraz EUV (extreme UV; 200-100nm). Dalej jest zakres promieniowania rentgenowskiego. Swietlowki z fioletowym filtrem maja zakres NUV. Lampy z zakresem FUV sa prawie niedostepne w Polsce. Eksperymentalnie zakres UV mozna okreslic majac scheelit (mineral o wzorze CaWO4). Mineral ten wykazuje fluorescencje tylko w dalekim UV(FUV). Czasami mozna go dostac na gieldach, ale jest dosc drogi. Oczywiscie wiekszosc mineralow fluorescencyjnych wykazuje to zjawisko w NUV, takze zwykle latarki na swietlowki do badania banknotow w zupelnosci wystarcza.

z pozdrowieniami
wk