Autor: Tomasz Filipiak (bronek_at_free.com.pl)
Data: Mon 30 Nov 1998 - 19:27:01 MET

Witajcie !!!

Teraz mam troche wiecej czasu wiec napisze cos wiecej o tym pirycie. Jak juz wiecie znajduje sie on na haldzie kopalnianej. Wystepuje w formie malych regularnych krysztalkow lub duzych bryl (jak ta znalezina przeze mnie). Piryt znajduje sie tam w piaskowcu lub jakiejs substancji organicznej. Duze bryly nie maja regularnych krysztalow sa one troche zdeformowane. Aby dobrze wypreparowac krysztaly nalezy je na kilka dni umiescic w kwasie octowym. Owaw halda jest bardzo ciekawa mineralogicznie gdyz wystepuje tam jeszcze ankeryt (weglan) w postaci ladnie wyksztalconych krysztalow. Rowniez zbieracze skamienialosci moga znalesc cos dla siebie tzn. odciski lepidodendrona, sigilari i stgmari czyli flora karbonska. Jezeli ktos jest naprawde zainteresowany wyjazdem na ta halde podam mu namiary na to miejsce, ale tylko bezposrednio na jego skrzynke pocztowa. Nie moge zagwarantowc kazdemu kto tam pojedzie ze znajdzie piekne okazy ja nigdy nie wracalem z pustymi rekami.

Tom

P.S. Halda jest ciagle rekultywowana wiec trzeba sie spieszyc gdyz za rok moga tam rosnac juz drzewa.
Jak to mialo miejsce w wypadku kamieniolmu Krazek kolo Olkusza (rudy Zn-Pb) gdzie jeszce dwa lata temu wystepowaly kilkunasto centymetrowe krysztaly kalcyty dzis po kamieniolomie nie pozostalo sladu.