Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Jakie są proste sposoby, aby odrożni ć kwas borowy od boraksu?

To: chemfan@man.lodz.pl
Subject: Re: Jakie są proste sposoby, aby odrożni ć kwas borowy od boraksu?
From: Nano <nano104@interia.pl>
Date: Wed, 14 Oct 2020 16:30:58 +0200
&gt; Roztwór nasycony kwasu borowego (4,7%/20 oC) ma pH 3,7 (stężenie jest&gt;
istotne, przy rozcieńczaniu pH rośnie).&gt; Roztwór boraksu ma pH 9,3 (nie
zmienia się ze stężeniem; przy czym jest&gt; nieco gorzej rozpuszczalny od
kwasu: 2,5%/20 oC).&gt;&gt; Różnica jest więc znacząca.Dziękuję.Sprawdziłem, że
pH nasyconego roztworu (wszystko się nie rozpuściło, więc roztwór musiał być
nasycony) wynosi ok. 4, ale raczej 4,5. Podobna próba z boraksem dala pH ok. 8,
może 8,5.Z tym, ze woda była z kranu, nie było destylowanej.Miałem wątpliwości,
czy substancja, która jest na słoiku oznaczona jako kwas borowy, ale bez
podania wzoru chemicznego, jest rzeczywiście kwasem borowym, gdyż piszą w
internecie, że czasem pod pojęciem kwasu borowego (boric acid) rozumie się
boraks.I faktycznie ta substancja wyglądała jak boraks (nie ma płatkowatych czy
łuseczkowatych kryształów jak typowy kwas borny, tylko drobne kryształki,
ziarenka).W dodatku przeczytałem na forum scienceforums net w temacie: "Boric
acid and sodium bicarbonate?": "Just mixed boric acid and baking soda, added
water and was fizzing right away."Czyli kwas borowy zmieszany na sucho z soda
oczyszczona po dodaniu wody wg kogoś na ww. forum powoduje reakcje w której
wydziela się gaz, zapewne CO2.Jednakże u mnie próba zmieszania na sucho
podobnej ilości sody oczyszczonej i rzekomego kwasu borowego po dodaniu kilku
kropel wody nie spowodowała wydzielania się żadnego gazu.Czy mógłby ktoś z
czytelników zrobić podobna próbę i sprawdzić czy będą bąbelki CO2 czy
nie?Właściwie dlaczego im się wydzielał CO2, skoro w Wikipedii podają, ze pKa
kwasu borowego jest wyższe niż kwasu węglowego?Zrobiłem jeszcze próbę
rozpuszczenia rzekomego kwasu borowego w alkoholu izopropylowym i podpalenia na
stalowej łyżeczce - dopiero pod koniec palenia się płomień zabarwił się trochę
na zielono, przez większość czasu był pomarańczowo-żółty (chyba spalanie samego
alkoholu izopropylowego daje taki płomień).Podobna próba z boraksem nie dala w
ogóle zielonego koloru - być może dlatego, że boraks najwyraźniej nie
rozpuszcza się w alkoholu izopropylowym, gdyż po jego odparowaniu na łyżeczce
nie pozostał żaden osad z rozpuszczonego boraksu (w odróżnieniu od kwasu
borowego, który cienka, białą, mętna powloką osadził się na całej łyżeczce po
wypaleniu się do końca alkoholu).Czyli to chyba jednak kwas borowy.
  • Re: Jakie są proste sposoby, aby odrożni ć kwas borowy od boraksu?, Nano <=