Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Wstrzykiwanie 70 MBq technetu do tetnicy czlowieka i pomiar tego pro

To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Re: Wstrzykiwanie 70 MBq technetu do tetnicy czlowieka i pomiar tego promieniowania licznikiem G-M
From: Krzysztof Kleszcz <k.kleszcz@gmail.com>
Date: Mon, 17 Apr 2017 11:56:50 +0200
W wikipedii o zagrozeniu pisza tak:

> "Diagnostic treatment involving technetium-99m will result in radiation
> exposure to technicians, patients, and passers-by. Typical quantities of
> technetium administered for immunoscintigraphy tests, such as SPECT tests,
> range from 400 to 1,100 MBq (11 to 30 mCi) (millicurie or mCi; and
> Mega-Becquerel or MBq) for adults.[63][64] These doses result in radiation
> exposures to the patient around 10 mSv (1000 mrem), the equivalent of about
> 500 chest X-ray exposures.[65]

Nie wiem, do której aktywności (400 czy 1100 MBq) odnosi się te 10 mSv,
ale to by się z grubsza zgadzało (tzn 70 MBq ~1 mSv)

W komentarzach pod filmem ktos zwraca uwage, ze lekarze nie mowia
> pacjentom nic o zagrozeniu,

Tego chyba nie wiemy - czy nie mówią. Fakt, że tutaj chyba wcześnie
wypuścili tą babkę do domu (tak to wyglądało); ona sama podchodziła do
tematu dość lekko, ale nie wiemy co jej mówili lekarze

> a przeciez gdyby poddany tym badaniom
> mezczyzna spal kolo ciezarnej kobiety, to dla plodu, szczegolnie na jego
> bardzo wczesnym etapie rozwoju, byloby to spore zagrozenie (skoro juz sam
> przelot samolotem taki jest...).

W skrajnych przypadkach, jak np ten o którym piszesz, to pewnie
rzeczywiście może być groźne
Choć trudno mi uwierzyć, że "lekarze nie mówią".
Z tym samolotem to chyba też nie jest tak źle - co innego piloci latający
non stop, a co innego okazjonalni pasażerowie.
kk