Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: gliceryna + jodek/jodan

To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Re: gliceryna + jodek/jodan
From: Krzysztof Kleszcz <k.kleszcz@gmail.com>
Date: Wed, 15 Apr 2015 14:12:21 +0200
Cóż, najprościej byłoby sprawdzić, ale rozumiem, że się nie da.
Przez analogię do KMnO4, który jest silnym utleniaczem i powoduje
'spalanie' gliceryny, wnioskowałbym, że podobna reakcja może być możliwa z
jodanem potasu. Jednak z drugiej strony przypadkiem trafiłem na tabelę
rozpuszczalności róznych związków w glicerynie:

http://tinyurl.com/lhx7mlm

i podają tam ok 2g dla KIO3 i ok 40 g dla KI (na 100g rozpuszczalnika).
Niby to się nie wyklucza tak całkowicie, ale jeśli zachodziłaby gwałtowna
reakcja to pewnie coś byłoby wspomniane (inna sprawa, że to potwornie stare
dane, no ale w zakresie oznaczania rozpuszczalności nauka nie poszła jakoś
strasznie do przodu - przynajmniej jeśli mowa o makroilościach).

Nie widzę powodu, żeby miało to się znacząco różnić dla glikolu
propylenowego (ogólne zachowanie, nie rozpuszczalność). Jeśli utlenianie
przez jodan nie wchodzi w grę, to reakcje na grupach hydroksylowych z
udziałem jodków też raczej można wykluczyć.

Aczkolwiek uczciwie muszę zaznaczyć, że z chemią organiczną w praktyce już
jakiś czas nie miałem doczynienia.
pozdr
kk