Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Podtlenek wegla

To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Re: Podtlenek wegla
From: Michal Sobkowski <msob@ibch.poznan.pl>
Date: Thu, 11 Jul 2013 11:11:26 +0200
On 2013-07-09 22:41, Zbyszek Walasek wrote:
Witam,

l> http://pl.wikipedia.org/wiki/Podtlenek_w%C4%99gla

l> "W cząsteczce podtlenku węgla wszystkie atomy są ułożone w linii prostej i
l> połączone skumulowanymi podwójnymi wiązaniami chemicznym: O=C=C=C=O. Ze
l> względu na to, że istnienie trwałego związku o tylu skumulowanych
l> wiązaniach podwójnych wydawało się nieprawdopodobne, doniesienie o jego
l> odkryciu zostało potraktowane przez większość chemików z dużym
l> sceptycyzmem. Istnienie tego związku było zwykle całkowicie pomijane w
l> podręcznikach do chemii nieorganicznej"

Nie wiem skąd wikipedyści czerpią wiedzę, ale półce mam podrecznik:

Durrant, Durrant Zarys współczesnej chemi nieorganicznej, wydanie 1961 w której
opis tego związku zajmuje pół strony.
Wikipedyści powinni czerpać wiedzę właśnie z takich źródeł - dobrych podręczników akademickich i publikacji naukowych. Ja sam trochę tam napisałem, ale nie pomyślałem, żeby zajrzeć do Durrantów i szukałem gdzie indziej. Jeśli macie dostęp do opublikowanej wartościowej wiedzy, zachęcam do streszczania jej w Wikipedii, to świetna zabawa i dużo satysfakcji! :-)

A różne egzotyczne tlenki węgla opisane są tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tlenki_w%C4%99gla

Pozdrawiam,
Michał