Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Podtlenek wegla

To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Re: Podtlenek wegla
From: Tomasz Pluciński <tomek@chem.univ.gda.pl>
Date: Wed, 10 Jul 2013 13:17:14 +0200

l>Istnienie tego związku było zwykle całkowicie pomijane w
l> podręcznikach do chemii nieorganicznej"

Nie wiem skąd wikipedyści czerpią wiedzę, ale półce mam podrecznik:
Durrant, Durrant Zarys współczesnej chemi nieorganicznej, wydanie 1961

Przy okazji polecam ten podrecznik - mimo, że jest wiekowy.
Dobrze się go czyta i zawiera dużo ciekawostek
- rzadko opisywanych związków chemicznych.

No właśnie... Ja studiowałem chemię z podręczników "starej daty", które były kopalnią ciekawostek. Chemia Organiczna Fieserów miała bodaj 1500 stron drukowanych na bibułce (tam również jest wzmianka o podtlenku węgla). Prawie jak encyklopedia z danymi fizykochemicznymi. Potem pojawił się nowy prąd: żadnych zbędnych szczegółów, raczej uogólnienia, ogólne reguły, ewentualnie z opisem nielicznych odstępstw. I w zasadzie tak jest do dziś. Ale w owych starych podręcznikach można znaleźć istne perełki, skłaniające do poszukiwania. Np w Preparatyce Chemicznej Organicznej Gattermanna Wielanda (wyd 1952) - wzmianka o burzliwym przebiegu reakcji formaliny, NaOH i nadtlenku wodoru. I wydzielaniu wielkich ilości gazowego wodoru (sic!) Skąd wodór? Jak dobrać współczyniiki w równaniu?
tpluciński