Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Podtlenek wegla

To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Re: Podtlenek wegla
From: Zbyszek Walasek <walasek@onet.eu>
Date: Tue, 9 Jul 2013 22:41:34 +0200
Witam,

l> http://pl.wikipedia.org/wiki/Podtlenek_w%C4%99gla

l> "W cząsteczce podtlenku węgla wszystkie atomy są ułożone w linii prostej i
l> połączone skumulowanymi podwójnymi wiązaniami chemicznym: O=C=C=C=O. Ze
l> względu na to, że istnienie trwałego związku o tylu skumulowanych
l> wiązaniach podwójnych wydawało się nieprawdopodobne, doniesienie o jego
l> odkryciu zostało potraktowane przez większość chemików z dużym
l> sceptycyzmem. Istnienie tego związku było zwykle całkowicie pomijane w
l> podręcznikach do chemii nieorganicznej"

Nie wiem skąd wikipedyści czerpią wiedzę, ale półce mam podrecznik:

Durrant, Durrant Zarys współczesnej chemi nieorganicznej, wydanie 1961 w której
opis tego związku zajmuje pół strony. Podane są:
długości wiązań C-O (1,2A) i C-C (1,3A) oznaczone dyfrakcyjnie
temperatura wrzenia: -6,8 stop. C
zapach, reaktywność,
opisana metoda otrzymywania z kwasu malonowego i P205

Widać, że nowość specjalna to nie jest.

Przy okazji polecam ten podrecznik - mimo, że jest wiekowy.
Dobrze się go czyta i zawiera dużo ciekawostek
- rzadko opisywanych związków chemicznych.

W tym samym rozdziale opisane są:
jednosiarczek węgla CS (nietrwały, okres półtrwania w t. normalnej 10min)
związki węgla z potasem: C8K i C16K
mieszany tlenek/wodorotlenek grafitu o nie dokońca poznanej (w 1961 r)
strukturze.

Przy okazji mały quiz:

w czym lepiej rozpuszcza się ciekły CO2?
w wodzie, benzenie,pentanie,eterze?

--
Pozdrowienia,
 Zbyszek                            mailto:walasek@onet.eu