Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Zjawisko kropli księcia Ruperta na filmie w zwolnionym tempie.

To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Re: Zjawisko kropli księcia Ruperta na filmie w zwolnionym tempie.
From: Michael de Greyangel <mickdegrey@wp.pl>
Date: Wed, 08 May 2013 12:46:16 +0200
Istotnie z jednej strony szkło choć szkło jest dobrym (relatywnie) izolatorem w stanie stałym. W stanie ciekłym jest silnie zdysocjowane na jony, nawet przewodzi prąd elektryczny więc pewnie i ciepło. Myślałem o ciekłym azocie ale od razu utworzył by się pęcherz i wspaniałe przewodnictwo dyjabli by wzięli.

Zjawisko znałem bo zetknąłem się akurat z hartowaniem szkła i mogę powiedzieć że istotnie zdarza się że szkło pęka samorzutnie ale pod wpływem naprężeń raczej zewnętrznych a bywają minimalne ot w serwisie niedbale założą szybę.

Kwestia prędkości fali, już oczywiście detonacji, wynika pewnie ze sprężystości ośrodka a także tego że naprężenia są w całym materiale więc ciśnienie, nazwijmy je "parcjalne" zachowane w całej objętości materiału tylko czeka na uwolnienie dla tego proces się tak pięknie podtrzymuje.

Fascynację księcia Ruperta można wyjaśnić generalnie tym że Rupert nie był specjalnie rozgarnięty choć trzeba przyznać że wykazywał zainteresowanie rzeczami które raczej brzydziły możnowładców :). Istnieje więc relatywnie niewielka liczba królów i książąt którzy mieli podstawy zdobyte szczerą chęcią a nie tylko wymuszeniem i tym "że należy być oczytanym w sprawach filozofii i znać Pismo".

Pozdrawiam serdecznie,
MdG

Pewnie tak, choć z drugiej strony ograniczeniem szybkości przepływu ciepła
jest tu chyba głównie szkło. Możnaby pewnie wziąć zimniejszą wodę :)  A
swoją drogą, od czego zależy szybkość przewodzenia ciepła przez ciecze? Na
pewno od lepkości, pewnie też różnic gęstości w róznych temperaturach
(czyli im większe, tym szybsza konwekcja) ?
Pytanie też, czy przy jeszcze silniejszych naprężeniach nie pękałoby to
samorzutnie.

Prędkość czoła tej "fali" też imponująca - porównywalna z prędkościami
detonacji materiałów wybuchowych (TNT to zdaje się ok 6 km/s). Ogólnie
zjawisko robi wrażenie,  nie znałem tego wcześniej.
kk