Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Zjawisko kropli księcia Ruperta na filmie w zwolnionym tempie.

To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Re: Zjawisko kropli księcia Ruperta na filmie w zwolnionym tempie.
From: Krzysztof Kleszcz <k.kleszcz@gmail.com>
Date: Tue, 7 May 2013 22:53:22 +0200
W dniu 7 maja 2013 00:29 użytkownik Michael de Greyangel
<mickdegrey@wp.pl>napisał:

> Z pewnością hartowanie szkła w środowisku które by jeszcze szybciej
> odbierało ciepło, przyczyniło by się do większych naprężeń w materiale.
> Ciekaw jestem czy spowodowało by to widoczne zwiększenie gwałtowności w
> eksplozji kropelki.

Pewnie tak, choć z drugiej strony ograniczeniem szybkości przepływu ciepła
jest tu chyba głównie szkło. Możnaby pewnie wziąć zimniejszą wodę :)  A
swoją drogą, od czego zależy szybkość przewodzenia ciepła przez ciecze? Na
pewno od lepkości, pewnie też różnic gęstości w róznych temperaturach
(czyli im większe, tym szybsza konwekcja) ?
Pytanie też, czy przy jeszcze silniejszych naprężeniach nie pękałoby to
samorzutnie.

Prędkość czoła tej "fali" też imponująca - porównywalna z prędkościami
detonacji materiałów wybuchowych (TNT to zdaje się ok 6 km/s). Ogólnie
zjawisko robi wrażenie,  nie znałem tego wcześniej.
kk