Re: Kobalt może być aktywowany falami wysokiej częstotliwości!

Autor: Krzysztof Kleszcz <k.kleszcz_at_gmail.com>
Data: Sun, 28 Apr 2013 20:28:18 +0200

Obejrzałem od 55 minuty pół godziny i właściwie nie dowiedziałem się, o co
chodzi w całym temacie. Trudno oprzeć się wrażeniu, że facet krąży wokół
tematu i posługuje się samymi ogólnikami. Nie chciałbym bagatelizować
tematu bez zapoznania się z całością, ale:

w 57 minucie facet mówi, że kobalt-60 może rozpaść się przez rozpad beta
lub alfa. Jest to neiprawda - kobalt-60 rozpada się wyłącznie przez rozpad
beta minus:

http://nucleardata.nuclear.lu.se/toi/nuclide.asp?iZA=270060

Jet to o tyle znamienna pomyłka, że rozpadom alfa ulegają z zasady tylko
ciężkie jądra, a najlżejszym emiterem alfa jest tellur-106. Jądra
relatywnie lekkie ulegają rozpadom beta (czyli beta minus, beta plus,
wychwyt elektronu) i określenie kobaltu jako alfa emitera świadczy o słabej
znajomości tego tematu przez autora wypowiedzi.
Dalej pada stwierdzenie w rodzaju "I still believe that betas have a mass"
- co znów brzmi dziwnie, bo od dawna wiadomo, że elektrony (a cząstki beta
to właśnie elektrony) mają masę spoczynkową i to dość dokładnie określoną,
i raczej się z tym nie dyskutuje. Również określenie, że cząstki beta mają
energię rzędu 100 keV jest zbyt dużym uogólnieniem, gdyż zdarzają się
cząstki znacznie niżej energetyczne (rozpad trytu - ok 17 keV) jak i
znacznie bardziej (rozpad itru-90 - ponad 2 MeV).

 No i 5 minut gadania o fosforanie wapnia, a potem nagła zmiana tematu.

Zachęcony obejrzałem te pół godziny, ale nie dowiedziałem się absolutnie
nic konkretnego, więc chyba dalej odpuszczam. Aczkolwiek chętnie dowiem się
o co właściwie chodzi, choć wobec powyższych uwag podejdę do tego raczej z
rezerwą ;)

pozdrawiam
kk