Re: rodanek, żelazo i brak reakcji

Autor: ll <listowner.listy_at_gmail.com>
Data: Tue, 12 Mar 2013 10:37:07 +0000

> Chciałem pokazać dzieciom znaną chemiczną sztuczkę z przemianą wody w
> wino. Rozpuściłem sobie rodanek w jednym naczyniu, FeCl3 w
> drugim, zmieszałem i.... nic. Zdziwiony sprawdziłem czy na pewno z
> laboratorium pobrałem właściwe odczynniki i powtórzyłem - znowu nic.
> Okazało się, że przyczyną była woda z kranu. Gdy roztwory zrobiłem z
> destylatki, eksperyment się udał. Co ciekawe, gdy do zabarwionego
> roztworu dodałem wody z kranu - barwa zanikła.
>
> Czy ktoś wie co jest tego przyczyną?

Powtorz eksperyment dodajac kroplami (i stale mieszajac) nadmiaru jonow
Fe, a w innej probce nadmiaru jonow SCN-.
Czy w ktoryms momencie pojawila sie oczekiwana barwa w ktoryms przypadku?

Powtorz eksperyment zobojetniajac kranowe do takiego pH jaki miala woda
destylowana (jesli to nie byl swiezy destylat moze byc lekko kwasna od
CO2). Czy pojawila sie barwa?
W przypadku problemow z osiagnieciem wlasciwego pH uzyj jakiegos
wlasciwego buforu, ktory nie bedzie reagowal z jonami Fe, ani SCN-.