Re: Substancje chemiczne dodawane w procesie szczelinowania hydraulicznego lupkow gazowych.

Autor: Krzysztof Kleszcz <k.kleszcz_at_gmail.com>
Data: Thu, 10 Jan 2013 17:01:34 +0100

W dniu 7 stycznia 2013 17:40 użytkownik ll <listowner.listy_at_gmail.com> napisał:
> Substancje chemiczne dodawane w procesie szczelinowania hydraulicznego
> lupkow gazowych:
> http://democrats.energycommerce.house.gov/sites/default/files/documents/Hydraulic%20Fracturing%20Report%204.18.11.pdf
> http://www.un-naturalgas.org/RiverReporterFrackingChemicals.pdf
> http://marcellusdrilling.com/2010/06/list-of-78-chemicals-used-in-hydraulic-fracturing-fluid-in-pennsylvania/
> http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_fracturing
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Gaz_z_%C5%82upk%C3%B3w#Wp.C5.82yw_wydobycia_na_.C5.9Brodowisko

W raporcie z pierwszego linku na str 9 można przeczytać:
"They used the highest volume of products containing 2-BE in Texas,
which accounted for more than half of the volume used.
EPA recently found this chemical in drinking water wells tested in
Pavillion, Wyoming. Table 2 shows the use of 2-BE by state."

2-BE to 2-butoksyetanol, a z wspomnianej tabeli wynika, że w Teksasie
zużyto ponad 12 mln galonów tego specyfiku w latach 2005-2009. Widać
wyraźnie, że to co wpakowali pod ziemię wychodzi na powierzchnię...

> Lektura tego opracowania nie nastraja optymistycznie. Wydaje sie, ze oni
> dodaja tam co tylko maja pod reka, czesto bez wiekszej potrzeby i sensu
> (str. 13-30 w pierwszym linku). Do wielu zloz sam piasek z woda by
> wystarczyl (choc moze wydajnosc bylaby wtedy ciut mniejsza?). Czesto
> wiertnicy sami nie wiedza co wtlaczaja do odwiertu, bo producent nie
> ujawnia skladu, okrywa go tajemnica. Niektorzy producenci nie ujawnili go
> nawet dla tego Komitetu, ktory przygotowal raport (pierwszy link).

Gdzieś natknąłem się na info, że wtłaczają nawet kawę rozpuszczalną! (??!)

A z kolei na stronie 8 tegoż raportu, w tabeli wymieniono kwas
siarkowy jako jedną z substancji rakotwórczych dodawaną do preparatów
do szczelinowania. Gdyby mnie ktoś spytał czy H2SO4 jest rakotwórczy,
odpowiedziałbym bez wahania że nie ...

kk