witam

Autor: karolina <dwa84_at_tlen.pl>
Data: Tue, 10 Jul 2012 10:17:51 +0200

Witam,
znalazłam ten adres, gdy poszukiwałam odpowiedzi na dręczące mnie pytanie dotyczące wartościowości pierwiastków. Dużo już mi się rozjaśniło w głowie :) ale dręczy mnie jeszcze jedno pytanie - wiem już skąd tak wiele wartościowości chloru i siarki i czemu tlen jest tylko II wartościowy, ale nie mogę pojąć skąd azot ma aż tak szeroki zakres wartościowości? z rozpisania konfiguracji elektronowej pięknie wychodzi azot (III), ale skąd w takim razie azot V-wartościowy? skoro nie mamy tu do dyspozycji orbitali 2d (tak jak mielibśmy je do dyspozycji dla pierwiastków z 3 okresu) , czy promocja elektornu odbywa się na orbital 3s? a skąd taka dziwna wartościowość jak IV?

Dziękuję za odpowiedz i pozdrawiam,
Karolina