Re: Jakie pytania najczesciej wprowadzaja rodzicow w zaklopotanie?

Autor: Michal Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>
Data: Tue, 20 Mar 2012 11:11:28 +0100

On 2012-03-20 09:39, Tomasz Pluciński wrote:
> Tak. To podobno jedyny przypadek substancji której widmo oscylacyjne
> sięga z podczerwieni - w zakres widzialny. I aby za barwę w zakresie
> widzialnym odpwiedzialne były zmiany stanów nie-elektronowych. "ogon
> pasma" jest tu bardzo mało intensywny, ale sięga w zakres czerwieni.
> Prawdopodobnie w jakimś stopniu za to dziwaczne zachowanie
> odpowiedzialna jest struktura wody z siecią wymiany wiązań wodorowych.
> Mała intensywność sprawia, że widoczne jest to w grubych (kilka
> metrów) warstwach. Dlatego kłopotliwe w demonstracji. Anegdota
> [...]
Wiązania wodorowe przesuwają pasma absorpcji w kierunku podczerwieni,
czyli oddalają je od zakresu widzialnego. Braun i Smirnov w ww.
artykule w J Chem Educ sugerują, że hipotetyczna woda bez wiązań
wodorowych powinna mieć barwę intensywniejszą niż rzeczywista.

Dodałem sekcję "Kolor wody" do hasła "Woda" w polskiej Wikipedii
(http://pl.wikipedia.org/wiki/Woda#Kolor_wody). Jest tam też link do
artykułu w J Chem Edu.

Michał