Re: Posiadacze domowych laboratoriow - strzezcie sie.

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Thu 21 Jul 2011 - 21:22:02 MET DST

Profesor Kaliski prowadził wraz ze swoim zespołem szeroko zakrojone badania
nad przeprowadzeniem kontrolowanej syntezy termojądrowej, badania te były
prowadzone w Instytucie Fizyki Plazmy i Mikrosyntezy Laserowej (IFPiLM),
który został wydzielony z Wojskowej Akademii Technicznej. Raczej nie były to
badania całkowicie tajne, może tylko w części technicznej, ale nie sam fakt
prowadzenia badań. Pamiętam jakieś wzmianki w prasie PRL-owskiej, o tym, że
powiodły się pierwsze próby kontrolowanej syntezy termojądrowej. Dowodem na
to, że reakcja syntezy zaszła (zgodnie z przewidywaniami), było to, że w
trakcie syntezy powstał strumień neutronów prędkich. Tyle pamiętam, ale nie
pamiętam, w jakiej gazecie to przeczytałem. Kaliski zginął latem 1978 roku,
gdy jechał własnym samochodem na wczasy nad morzem - podobno wjechał zbyt
szybko w ostry zakręt i wyrzuciło go z drogi - trafił w drzewo. Znam sporo
teorii spiskowych na ten temat, ale znam też ludzi, którzy znając Go,
twierdzili, że siedząc za kierownicą potrafił zapomnieć, gdzie jest i
rozwiązywać w tym czasie te swoje skomplikowane równania różniczkowe.

pzdrw

sp