Re: rozkład termiczny wody bis

Autor: Jerzy Peszke <j.peszke_at_rocketmail.com>
Data: Fri 25 Mar 2011 - 21:48:04 MET

--- On Fri, 3/25/11, Tomasz Pluciński <tomek@chem.univ.gda.pl> wrote:

> From: Tomasz Pluciński <tomek@chem.univ.gda.pl>
> Subject: Re: rozkład termiczny wody bis
> To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
> Date: Friday, March 25, 2011, 8:53 PM
> (Powtórka, bo nchyba nie doszło za
> pierwszym razem)

> jądrowym, w wyniku
> dwa jądra lżejsze (z
> przypominam sobie krzywą
> produktów powstających w wyniku
> wielu pierwiastków, z
> materiał wyjściowy był tlenkiem,
> może w produktach
> zamiast jednego) i powstaną
> Niektóre powstałe in statu
> [...]

Koszulki oslony pretow paliwowych wytwarza sie z cyrkonu. W temperaturze powyzej 1000 stopni C, material ten reaguje z woda.
Podobna katastrofa jak ta w Japonii miala miejsce w USA w 1979 roku. Tam byl inny typ reaktora, ale efekt podobny. Odsloniety rdzen, przegrzane prety paliwowe, wodor i ..... cud ze tego nie rozerwalo. Ale niestety, ten wodor z para wodna trzeba bylo wypusci c do atmosfery.

Swoaja droga, japonczycy nie podeszli do tego w japonski sposob. Reaktory BWR sa bardzo podatne na przegrzanie i stawianie ich w miejscu podatnym na zalanie bylo - co najmniej ryzykowne. A juz mechanizm tej awarii wola o pomste do nieba. Ale - uczymy sie na bledach.

Pozdrawiam

Jurek