Re: rozkład termiczny wody

Autor: Tomasz Pluciński <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Fri 25 Mar 2011 - 12:52:52 MET

From: "krzysztof kleszcz" <k.kleszcz@gmail.com>
To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Sent: Friday, March 25, 2011 12:23 PM
Subject: Re: rozkład termiczny wody

25.03.2011, Tomasz Pluciński <tomek@chem.univ.gda.pl> napisał(a):
> No właśnie. Chyba od początku zachodzi podstawowe nieporozumienie. Prawda
> jest taka, że katalizatory mogą przyspieszać tylko takie reakcje, które SĄ
> MOŻLIWE termodynamicznie. A woda w zwykłych warunkach jest stabilna
> termodynamicznie i żaden katalizator nie zmieni tego faktu. Inaczej byłoby
> możliwe chemiczne perpetuum mobile. Ten wątek pojawia się zresztą od czasu
> do czasu w literaturze SF.
> Piroliza wody możliwa jest jedynie w bardzo wysokiej temperaturze, ale tu
> pojawia się techniczny problem odebranie palnej mieszaniny bez jej
> spalenia.

Myślę, że ciągle istnieje sygnalizowany problem podstawowy.
Energia AKTYWACJI to powód jedynie powolności reakcji. O samorzutności
procesu decyduje (oprócz czynnika entopowego) - energia NETTO. A katalizator
nic tu nie zmienia. Termodynamika jest tu bezwzględna...
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/kataliza.htm Sam fakt, że katalizator
"strzela" na zimno mieszaninę wodoru i tlenu - jest rozstrzygający o
nierealności usiłowań rozkładu wody w zwykłych warunkach.
Właśnie na tym przykładzie omawiam problemy bardzo istotne, a często
powodujące nieporozumienia (no, posługiwałem się na wykładach jeszcze tzw
Kijem Dydaktycznym...).
Ale rozumiem, że pytanie pierwsze mogło dotyczyć takich wartości
temperatury, w której termodynamika sugeruje już nieznaczną niestabilność
wody - a tylko powolność reakcji rozkładu. I tu ew katalizator mógłby coś
pomóc. Nie znam wartości tej granicznej temperatury, ale z pewnością jest
bardzo wysoka - zapewne powyżej 1000 stopni C.
Rozkład wody oraz ew napęd samochodu na wodę - to typowe ulubione tematy
powodujące nieporozumienia. W zasadzie zabawne, ale mniej zabawne gdy
pojawiają się "wynalazcy" takiego napędu. I przekonują, że to "prawie
działa".
tpl