Re: czytanie wzorów hydratów (oraz matematyka nie taka scisla jak sie wydaje).

Autor: ll <listowner.listy_at_googlemail.com>
Data: Tue 08 Feb 2011 - 23:43:06 MET

> Nie chodzi o to, żebym przywiązywał do tego dużą wagę, zwyczajnie chciałbym
> wiedzieć czy są na ten temat jakieś rekomendacje.

Tez wiele lat temu probowalem na to znalezc oficjalna odpowiedz (moze
mniej dociekliwie niz Ty) i AFAIR nie znalazlem.

Dla mnie, w odroznieniu od AO, wygodniej sie czyta wzor (oczywiscie
gdy sa to proste wzory zwiazkow nieorganicznych, a nie jakies
"potworki"). Nie widze w tym nic nieeleganckiego.

Proponuje abys wyslal zapytanie do Komisji Nomenklaturowej Polskiego
Towarzystwa Chemicznego, a ponadto zapytaj Witolda Mizerskiego
(obecnie chyba w Wydawnictwie Adamantan), bo on kiedys byl (nie wiem
czy dalej jest) w Komisji Nomenklaturowej (a znalazl sie tam
ostatecznie po tym jak wczesniej wysylal do nich krytyczne,
merytoryczne listy na temat tego co oni robia z nasza chemiczna
nomenklatura).

Moze tez Tomasz Plucinski ma na ten temat jakies przemyslenia i cos tutaj powie?

Co zas do chemii jako nauki scislej to juz nawet matematyka w pewnym
sensie nie jest nauka scisla co najmniej od czasow Cantora
(http://pl.wikipedia.org/wiki/Georg_Cantor ) (nieskonczonosci nie sa
sobie rowne, nieskonczonosci moga byc rozne - co jest dosc
nieintuicyjne, albo ze liczb parzystych jest tyle samo co naturalnych,
chociaz wydawaloby sie, ze powinno byc dwa razy mniej), a juz na pewno
Goedla (http://pl.wikipedia.org/wiki/Twierdzenie_G%C3%B6dla ) i
Turinga.

Polecam 10 czesciowy (na Youtube) film BBC m.in. na ten temat:
http://www.youtube.com/watch?v=oldUAw2Aux0

A ponadto fargment ksiazki (po polsku) zwiazany z ta tematyka:
http://andyk.pg.gda.pl/rozne/artykuly_inne/ex_krolowa_nauk/matematyka_ex_krolowa_nauk.html

Nie wiem z jakiej ksiazki pochodzi w/w bardzo ciekawy fragment, ale
cos nieco podobnego jest tez zdaje sie w "Diamentach matematyki" K.
Ciesielski, Z. Pogoda:
http://peb.pl/dokumenty/210458-rapidshare-k-ciesielski-z-pogoda-diamenty.html

Upraszczajac: Goedel udowodnil (incompletness theory), ze wszystkie
systemy matematycznej logiki sa ograniczone, ze zawsze beda pewne
rzeczy, ktore chociaz prawdziwe, nigdy nie beda mogly byc udowodnione,
ze sa prawdziwe; nie wazne jak duza liczbe aksjomatow sie zgromadzi, w
arytmetyce zawsze beda zdania ktore beda prawdziwe, ale nie bedzie
mozna udowodnic, ze sa prawdziwe.
Innymi slowy teoria aksjomatyczna opierajaca sie na liczbach
naturalnych nigdy nie bedzie zupelna, nawet jesli twierdzenie, ktorego
sie nie da udowodnic, ani obalic dolaczymy jako nastepny aksjomat,
gdyz w dalszym ciagu beda istnialy zdania nieweryfikowalne.
Cohen wkazal, ze nie mamy i nie bedziemy mieli wystarczajacych danych
aby dana hipoteze zweryfikowac, tworzenie wiec kolejnych zalozen nic
nie da.
Turing udowodnil, ze nie ma mozliwosci odroznienia, ktory problem
bedzie mozna udowodnic, a ktory nie, ze komputer moze liczyc i nigdy
nie osiagnac wyniku (bedzie liczyl w nieskonczonosc) i co gorsza nie
ma mozliwosci ustalenia czy z takim problemem (uncomputability)
wlasnie boryka sie komputer, czy tez to tylko trudne zadanie i dlatego
tak dlugo liczy.
Pozniej wykazano, ze w pewnych obszarach wiekszosc rzeczy nie moze byc
obliczona.
Stwierdzenia w ktorych wystepuja te problemy nie musza byc szczegolnie
wyszukane. Okazalo sie (co w 1963 wykazal Cohen), ze taka jest rowniez
naturalna zalenosc pomiedzy podstawowymi zbiorami N i R.

Tak to wspolczesnie (a wlasciwie to juz w pelni od XX w.) jest z ta
"scisla" matematyka, a coz dopiero chemia... ;)

Nota bene dowod, ze 1+1 = 2 obejmuje pol grubej ksiazki.

Rodzi to wszystko czasem nieporozumienia:
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/F/FL/ograniczenia_godla.html
http://www.racjonalista.pl/forum.php/s,118971
http://arkadiusz.jadczyk.salon24.pl/130064,perspektywy

Nie znaczy to oczywiscie, ze trzeba sie zalamac i nie znac matematyki,
przynajmniej tej podstawowej:
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/zwolnienie.htm