Re: nomenklatura

Autor: Witek Mozga <mozga_at_trimen.pl>
Data: Thu 29 Apr 2010 - 11:02:13 MET DST

Nie wiem jakie są najnowsze trendy, ale domyślam sie, ze sposob zapisu
uwypukla to co zapisujący ma na myśli. Jeśli ktoś zajmuje sie analizą
elementarną to dla niego zapis C2H2O4 jest naturalny, jesli natomiast ktos
chce podkreślić strukturę cząsteczki, to użyje zapisu (COOH)2 lub HOOC-COOH.

Co do zapisu CO2*H2O, NH3*H2O to jest on dla mnie nieco kontrowersyjny, z
drugiej jednak strony domyslam sie, ze chodzi o podkreslenie nietrwałości
kwasu weglowego czy NH4OH. Ponadto pozwala uzmysłowić sobie z czego taki kwas
czy wodorotlenek sie składa.

Ja osobiście uważam, że powinno się używać zapisu, który jak najbardziej
oddaje strukturę substancji, szczególnie w przypadku substancji organicznych.

W chemii nieorganicznej można sobie pozwolić na skróty myślowe, bo bez pewnych
uproszczeń się nie da. Co oznacza taki NaCl? Niby każdy wie co to jest, ale
przecież takie cząsteczki w normalnych warunkach nie występują, bo w krysztale
mamy dużo jonów obok siebie, w wodzie jony zupełnie osobno, no może w fazie
gazowej mamy cząsteczkę NaCl, ale tutaj daleko do warunków naturalnych.
Podobnie kwas weglowy czy NH4OH. One istnieją tylko w roztworach, nie da się
ich wyizolować. Tutaj naturalne jest, że używamy wzorów sumarycznych.

--
Witek Mozga
http://trimen.pl