Re: Ciężar właściwy a gęstość.

Autor: Tomasz Pluciński <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Fri 23 Apr 2010 - 12:23:52 MET DST

> Zgadza się, ale nowoczesne wagi, które spełaniają Zasady Dobrej Praktyki
> Laboratoryjnej (GLP) muszą mieć system kalibracji wewnętrznej, czyli
> wbudowany wzorcowy odważnik(-i) o znanej masie, według którego po każdym
> włączeniu wagi i po zmianie temperatury w laboratorium, waga automatycznie
> wykonuje kalibrację. Czyli teoretycznie powinna dobrze wskazywac masę
> próbki na podstawie pomiaru ciężaru, w każdym punkcie na Ziemi
> (niezaleznie od przyśpieszenia ziemskiego), a być może nawet na Księżycu.

No, to interesujące. Nie znałem procedury wewnętrznej kalibracji; pobliska
waga co kilkadziesiąt minut "szemrze" zagadkowo. To rozsądne, że ma taki
wzorzec masy, na który od czasu do czasu przelicza zmienność temperatury (a
zapewne i ewentualną zmianę grawitacji).

Drugi problem pozostaje: dla tzw zwykłych ludzi byłoby jednak wygodniej,
gdyby nie wprowadzać Newtonów, a pozostać przy kiloGramach siły. Nawet jeśli
rzadko z tą różnicą będą mieli do czynienia.
tpl