Re: azydek sodu wybucha?

Autor: Tomasz Pluciński <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Wed 09 Dec 2009 - 10:16:56 MET

Pewnie niewiele nowego dodam, ale ponieważ czytają posty różnie doświadczeni
chemicy - może im się coś przyda...

- [---] ponieważ przerabiam azydek
czasami w dużych ilościach, to mam trochę stracha.

Mało znany jest fakt wielkiej toksyczności rozpuszczalnych azydków -
podobnej jak u cyjanków. I tego się należy się obawiać w rękach przypakowych
pirotechników, którzy ignorują wiadomości chemiczne. Zresztą właśnie azydków
używa się do zabezpieczania np kolumn z Sephadexem (polimer cukrowy w
analizie i preparatyce chromatograficznej) - przed zaatakowaniem przez
bakterie i pleśnieniem.

- [---] Z tego co mi wiadomo to azydki lekkich metali są stabilne. Azydek
sodu jest
bezpieczny.

rozkłada się dość gwałtownie, ale bez wybuchu, po silnym ogrzaniu - na
metaliczny Na oraz BARDZO czysty azot. Azydek sodu w nieszaninie z NaNO3
oraz środkami "głuszącymi" takimi jak krzemionka, stosuje się w wytwornicach
gazu. Proszę aby nie podawać gdzie jest to stosowane, aby nie wskazywać
źródła tej podwójnie niebezpiecznej substancji. To tak dla spokoju
sumienia...

- [---] Ja używam NaN3 w skali kilkudziesięciu gramów do otrzymywania
azydku litu; metoda obejmuje rozpuszczenie NaN3 w wodzie razem z Li2SO4
i wytrącenie Na2SO4 etanolem.

Bywa więcej bardzo eleganckich metod preparatyki opartych na różnicach
rozpuszczalności. Ja kiedyś w pdony sposób otrzymywałem BOC-azyd - z NaN3, w
roztworze acetonowym. Nietypową znaczną rozpuszczalność w acetonie wykazuje
NaJ - w odróżnieniu od KJ. I np jodek etylu otrzymuje się w wyniku reakcji
jonowej NaJ + bromek etylu.
tpl