Re: jak to jest z tym globalnym ociepleniem - wykradzione e-maile

Autor: krzysztof kleszcz <k.kleszcz_at_gmail.com>
Data: Fri 27 Nov 2009 - 07:51:21 MET

26-11-09, Kazimierz Warmiński <kazimierz.warminski@uwm.edu.pl> napisał(a):

> Ja też chciałbym sie trzymać, ale o ile wiem to trudno znaleść fakty

Fakt 3 - Gazy cieplarniane (w tym CO2, CH4, N2O, SF6, freony i in.) są to
> gazy stosunkowo trwałe,

(...)
Dlaczego wsrod tych gazow cieplarnianych nie wymienił Pan pary wodnej?
Czy nie jest ona najbardziej "efektywnym" gazem cieplarnianym? Wyjasniamy
efekt cieplarniany na podstawie wzrostu zawartosci CO2 czy metanu, ale
zapominamy chyba, ze to para wodna ma tu najwiekszy wplyw, a jej zawartosci
nie mozemy za bardzo kontrolowac. Nie mowie zeby nie robic _nic_ , ale
pamietajmy, gdy tak uparcie trzymamy sie tego CO2, zachowujemy sie podobnie
do kogos, probujacego zatrzymać rzekę kijem... Czytajac artykuly na ten
temat mam wrazenie, ze wszyscy umowili sie "zapominamy o wpływie pary
wodnej"

Fakt 4 - Wzrost CO2 w powietrzu raczej jest spowodowany antropogeniczną
> emisją, bo na to wskazuja m.in badania izotopowe węgla atmosferycznego.

No wlasnie badania izotopowe nie sa tak jednoznaczne. Badania takie pokazaly
min, że zimą w Zurychu (ogromna liczba samochodów, urządzeń grzewczych -
ogromna (?) emisja CO2) - tylko 45% CO2 jest pochodzenia antropogenicznego.
A skoro ludzie niby tak duzo tego CO2 emituja, to chyba w tak skrajnie
niekorzystnych warunkach powinno byc tego CO2 wiecej?
Podkreslam jeszcze raz - nie jestem zwolennikiem bezmyslnego eksplorowania
planety, ale w tym przypadku uwazam, ze to jedna wielka sciema, ktora ma na
celu wyciagniecie kasy od ludzi.
Swoja droga (troszke zmieniam temat) zastanawia mnie postawa ludzi z
greenpeace, ktorzy z jednej strony maluja napisy "stop co2" na chlodniach
kominowych w elektrowniach weglowych, a z drugiej strony sa przeciwni
energetyce jadrowej, ktora jest chyba jedyna realna alternatywa
Tutaj przypominaja mi sie slowa, ktorych autora nie pamietam, a ktore brzmia
mniej wiecej tak: "wegiel jest zbyt cennym surowcem, zeby go tak po prostu
wykopac i spalic"
No nic, pozdrawiam
K.Kleszcz