Re: jak to jest z tym globalnym ociepleniem - wykradzione e-maile

Autor: michal <murba_at_if.pw.edu.pl>
Data: Tue 24 Nov 2009 - 01:35:02 MET

Trzymanie się faktów naukowych wymaga poprawnego modelu a nie
uproszczonych wnioskowań polityków.
Pytanie, czy pod CO2 powoduje efekt cieplarniany jest źle postawione.
Cała atmosfera Ziemi to efekt cieplarniany. Przy czym podstawowym gazem
cieplarnianymi jest woda i bez niej byśmy zamarzli. W historii Ziemi
były okresy wzrostu temperatury i obniżania. Jednak produkcja tlenu
przez rośliny nigdy nie była tak zakłócona jak teraz.
Już raz pisałem, mamy do czynienie z nieliniowymi efektami i do tego
samo pytanie o wzrost temperatury jest leczeniem ogona ryby, gdy siÄ™
dusi.
Kluczowy jest bilans CO2 czyli czy produkcja tlenu nadąży za jego
zużyciem i czy system nie utraci stabilności. Utrata stabilności
związana jest z dodatnim sprzężeniem zwrotnym w którym udział CO2 jest
istotny. Niestety przemysł zużywa coraz więcej tlenu a lasy tropikalne
sÄ… wycinane.
Produkcja żywności ma dodatni bilans produkcji CO2. Niestety rośliny
produkują mniej tlenu niż spala technologia żywności.
Z tak zwanego poglądu naukowego wynika, że produkcja gazów
cieplarnianych przez człowieka jest bardzo mało w stosunku do
istniejących naturalnie ale sprawa bilansu tlenu wygląda dużo gorzej.
Podobnie źle jest z wodą która jest mocno zatruta i zaczyna brakować
wody zdatnej do picia.
Dodatni bilans produkcji tlenu mają kraje biedne dlatego kraje, które
nie chcą podpisać protokółu z Kioto prowadzą politykę wobec krajów
biednych taka aby dać im rybę a nie wędkę.
 OczywiÅ›cie najwiÄ™cej CO2 pochÅ‚aniajÄ… oceany, ale powoli też je
zatruwamy u widać już zmiany prądów morskich.
Pozdrawiam
Michał