Re: Pomiar stężenia molowego

Autor: Kazimierz Warmiński <kazimierz.warminski_at_uwm.edu.pl>
Data: Mon 23 Nov 2009 - 11:34:49 MET

> Jako fizyk mam chemiczne pytanie. Udało mi się wytworzyć w laboratorium
> kulki o promieniu ~0,1 [um] o rdzeniu z magnetytu i otoczce polimerowej.
> Do dalszych badań wymagają ode mnie podania stężenia molowego. Tu pojawia
> się pytanie jak wyznaczyć stężenie molowe tych kulek.

Cos mi sie tutaj nie podoba. Stezenie molowe kulek? Czy aby na pewno.
Pojecie mola odnosi sie z reguly do czasteczek i atomow. To tak jak by ktos
chcial sie dowiedziec jakie jest stezenie molowe piasku z plazy w Sopocie.
Teoretycznie mozna to obliczyc, ale czy stosuje sie to w praktyce? ...Hm,
sam juz nie wiem

> 0,1 [um] = 100 [nm]. Maksymalna zdolność rozdzielcza dla mikroskopów
> optycznych, tzw na niebieskie światło - 0,5 [um]= 500 [nm]. Tak się tego
> nie da zrobić

Jesli juz chcesz to zrobic (policzyc kulki), to gdybys mial wzorzec takich
kulek o znanym stezeniu mozna by bylo wyznaczyc nefelometrycznie stezenie
twojego roztworu.
Ale prawdopodobnie nie masz wzorca, to pozostaje tylko mikroskop, ale nie
optyczny tylko elektronowy. Koszt jednego zdjecia nie jest az tak duzy, aby
nie bylo stac waszego laboratorium na zlecenie wykonania takiego zdjecia.
Pozdrawiam

Kazik