Re: chłodne spojrzenie na efekt cieplarniany

Autor: Michal Urbanski <murba_at_if.pw.edu.pl>
Data: Tue 03 Mar 2009 - 09:49:02 MET

Witam
podaje szczegó³y dotycz±ce Gazety Polskiej:
Redakcja GAZETY POLSKIEJ
Adres:
ul. Filtrowa 63/43
02-056 Warszawa
tel. 022 825 16 38, tel./faks 022 825 12 25

E-mail:
redakcja@gazetapolska.pl,
sekretariat@gazetapolska.pl (sekretariat redaktora naczelnego),
teksty@gazetapolska.pl (dla tekstów niezamawianych),
listy@gazetapolska.pl

Redaktor naczelny: Tomasz Sakiewicz
Zastêpca redaktora naczelnego: Katarzyna Hejke
Sekretarz Redakcji: Bo¿ena Sikorska

Kto tu jest Szamanem z Torunia?

Styl poni¿szago maila przypomina mi s³ynny traktat "Materializm a
ampiriokrytycyzm" znanego wszystkim twórcê ustroju zbiorowej
sprawiedliwosci. Musia³em to kiedys przeczytac ale w koñcu da³o mi to
pogl±d na "rozne style".
Krytycy "spiskowej teorii" u¿ywaj± tego has³a jako argument at persona,
ale zapominaj±, ¿e w historii spiski i zmowy by³y podstaw± rz±dzenia.

W sprawie ocieplenia warto zauwa¿yæ, ¿e modelowanie pogody jest na
prawdê bardzo trudnym zagadnieniem a czas obserwacji (czyli dane za 200
lat) niec z krótki aby wyciagaæ wnioski. Emisja dwutlenku wêgla i
innych gazów ro¶nie stale ale nikt nie wie gdzie jest punkt krytyczny.
Na temat modeli pogody wiadomo tyle, ¿e s± to nieliniowe zjawiska o
silnych niestabilno¶ciach (dzia³a efekt motyla). Czyli maj± pewn± racje
ci co obawiaj± siê, ¿e nawet przy emisji wzglêdnie niedu¿ej (czyli
mniejszej niz naturalnie obserwowane fluktuacje) mo¿e pojawiæ siê efekt
nieprzewidzianej nieliniowej propagacji zaburzenia i bêdzie katastrofa.
Równie¿ zwolennicy tezy, ¿e emisja jest za ma³a w stosunku do mo¿liwo¶ci
Ziemi te¿ maja "swoj±" racjê. Przyk³adem naszej niepe³nej wiedzy i
demagodii polityków jest spawa freonu. Wulkany produkuj± tego wiecej ni¿
technika ale kto¶ na tym zarobi³.
Moim zdaniem brak nam (czyli uczonym ¶wiata) dostatecznej wiedzy ale jak
ja bêdziemy mieli dostateczn± wiedzê mo¿e byæ za pó¿no (bêdzie jak z
anatomopatologiem).
Pozdrawiam
Micha³

Dnia 03-03-2009, wto o godzinie 04:18 +0100, Stanis³aw Popiel
napisa³(a):