Re: Otrzymywanie wolnych metali

Autor: Dariusz Witoszynski <neo.neok_at_gmail.com>
Data: Thu 15 Jan 2009 - 23:05:34 MET

Widze ze dyskusja wre i moze nalezaloby sie przylaczyc.
Dorzucam jeszcze 2 fotki -zblizenie na probke cyny:
http://img525.imageshack.us/my.php?image=1000934nu2.jpg
oraz zblizenie na magnez:
http://img294.imageshack.us/my.php?image=1000931en8.jpg
P.S. akurat te 2 plytki jako jedne z pierwszych zostaly potraktowane
dosc pokazowo i obfotografowane.

Nawiazujac do poprzednich wypowiedzi - rozumiem zbulwersowanie niektorych
osob; moze irytowac fakt, iz studenci chca zrobic cos efektownego,
stanowiacego cenna pomoc dydaktyczna, probujac poniesc jak najmniejsze koszta
wlasne. Prawde mowiac - niemalo juz w ten uklad zainwestowalismy, ale nie
w tym rzecz. Mam nadzieje, ze jest to projekt, ktory przetrwa lata (jesli
nie dekady), ze przyda sie to wiekszej rzesze studentow i nie tylko.
Nie ukrywam, ze pewnie kazdy z naszej czworki wkladajac w to przedsiewziecie
niemalo swojego czasu i niemalo wysilku, liczy na odrobine zrozumienia oraz
wsparcia. Co ciekawe - glownie od mlodszych pracownikow naukowych slyszelismy
glosy, ktore mialy nas zdemotywowac. A jednak przy pomocy wielu wspanialych
osob, ktore wierza w ambicje studentow (nie - jak niektorzy tutaj sugerowali
"sztuke dla sztuki"), udalo nam sie zalac juz 81% pierwiastkow. Oczywiscie
wspolczynnik ten jest o tyle sztuczny, ze uwzglednia rowniez pierw.
promieniotworcze - zalane po prostu jako znaczki promieniotworczosci.
Niemniej jednak nie poddajemy sie - jak juz kolega Bartek wspomnial,
pozostalo 16 probek do zdobycia. Ledwie 6 wiecej do zalania w zywice.
Nie prosimy chyba o wiele, a jedynie o pomoc w dokonczeniu przedsiewziecia.
Sasiednia uczelnia, z ktora nawiazujemy kontakty w ramach wspolpracy kol
naukowych rowniez pomogla nam w zdobyciu probki. Chyba wlasnie na tym
polega wspolpraca w ramach wspolnej pasji: Pasji-Chemii.
Tak wiec, o ile to mozliwe, prosilibysmy o pomoc w znalezieniu sposobu na
zdobycie próbek: Stront, Rod, Europ, Wanad, Ruten, Iryd, Lutet, Tal, Cer,
Pzazeodym, Gadolin, Terb, Dysproz, Holm, Iterb, Tul.

Mile widziana preparatyka zwiazkow: Sr, V, Ce, Tl do postaci metalicznej.
Prawdopodobnie najwygodniejsza metoda pozyskania strontu bylaby elektroliza
stopionej mieszanki SrCl2/KCl na el.grafitowych. Nie mamy jednak zadnego
opracowania na ten temat i sa to jedynie nasze gdybania. cer daloby
sie chyba elektrolizowac w srodowisku bezwodnym z chlorku? - znow brak
nam konkretnych danych... Aluminotermia V2O5 bylaby chyba dosc ryzykowna
ze wzgledu na toksycznosc tegoz tlenku. Moze sa inne sposoby?
odzyskiwanie talu z jego zwiazkow rownie toksycznych jak i on sam ?
droga elektrolizy? ... tutaj koncza sie nasze tropy i 'gdybania'.

Mam nadzieje, iz troche rozjasnilem sytuacje moim postem (pierwszym na tej
liscie -nie miejcie wiec pretensji o ewentualne bledy, prosze o wyrozumialosc)
Pozdrawiam serdecznie,
Dariusz Witoszynski