RE: Otrzymywanie wolnych metali

Autor: spektrochem <spektrochem_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 15 Jan 2009 - 18:29:02 MET

Witam, tak obserwuję dyskusję i widzę, że zdania są podzielone. Osobiście
uważam, że pomysł jest bardzo trafny i ciekawy, bo nigdy takiego układu
okresowego nie widziałem. To po pierwsze. Po drugie, opowiedziałem kilku
kolegom o tym pomyśle z pytaniem co sądzą i co się okazało. A to, że
większość tych "papierowych dziadków", którzy dawno zamienili stoły
laboratoryjne na biurka z komputerami, są przeciwni i nie podoba im się ten
pomysł, halo? Chemicy?....Czy nie powinno być tak, że pomysły młodych ludzi
powinny być popierane, tym bardziej jeżeli (tak jak w tym przypadku) są
trudne do realizacji. Jeżeli ich wydział chce mieć taki układ chwała im za
to, mało tego, uważam, że powinno się ten pomysł poszerzyć dalej. Nie każdy
chemik, nawet z wieloletnim stażem widział wszystkie rzadkie metale na żywo.
Zazwyczaj bazuje się na zdjęciach czy opisach. To tak jakby uczyć się chemii
tylko z książki, bez laboratorium. Panowie, panowie, czyżby już co
niektórych opanował Ala-PRLowski system myślenia i krytykowania pomysłów,
których sami nie mieliśmy?
Podsumowując, uważam, że Wasz pomysł jest bardzo ciekawy i popieram go w
pełni. Uważam również, że na coś takiego, oczywiście wykonywanego na szersza
skalę niż tylko wydział, moglibyście pozyskać sponsora, dotacje. Ludzie
uczący się chemii w szkole czy na uczelniach powinni móc "dotknąć" jak
najbardziej tego, czego się uczą. Co z tego, że wiemy jakie są własności
dajmy na to, itru, strontu, i innych, wiemy o nich wszystko, jak nie wiemy
jak wyglądają. To tak jakby uczyć się chemii ze zdjęciami magnezu, sodu,
żelaza...na tej samej zasadzie. Nikt nie pomyśli w ten sposób, bo te akurat
pierwiastki mamy dostępne zawsze na wydziałach. Ciekaw jestem czy dyskusja
potoczy się dalej czy już koniec będzie z powodu ogólnonarodowego
niezadowolenia chemików "starej daty".

Z poważaniem

Artur Pałasz, Spektrochem, Tarnobrzeg