Re: osad złota

Autor: <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 22 Aug 2008 - 11:05:46 MET DST

Ja to robiłem w sposób:
Miałem zestaw, na wzór aparatu Kippa, gdzie na stały (proszek) KHSO3
wkraplałem bodajże 5% roztwór HCl ..., a wydzielający się gaz (SO2)
kierowałem do płuczki Dreshla, gdzie był roztwór (żółtozielonkawy) z którego
redukowałem złoto.
W pierwszych 1-2 minutach nic się nie działo (bąbelki SO2 przeskakiwały
przez warstwę roztworu), po tym czasie (przypuszczam, nastąpiło nasycenie
roztworu SO2) roztwór zaczął opalizować (pobłyskiwać) i zaczęły się wytrącać
drobne krystality (błyszczące punkciki), które rosły i w postaci brązowych
kłaczków (wielkość ok. 1-2 mm) opadały na dno. Cały czas przez roztwór
przechodził gazowy SO2 (bulgotało).
Osad brązowy opadł na dno i dalej już nic się nie wytrącało.
Zatrzymałem proces redukcji, rozłączyłem aparaturę.

Roztwór z brązowym osadem dałem na sączek, szybko nastąpiło przesączenie się
rozworu. Osad brązowy na sączku dwukrotnie przemyłem wodą destylowaną.
Następnie zwinąłem mokry sączek z osadem i umieściłem toto (miało objętość
ok. 1-2 cm3) w wyżłobieniu w kostce z węgla drzewnego.
Na zwinięty z brązowym osadem sączek skierowałem płomień palnika
mikrolutownicy (propan-butan),
Te mikrolutownice są do kupienia w Tesco, nieduże to (ok. 15 cm długości),
gaz się ładuje jak do zapalniczki.
Płomień gazowy z mikrolutownicy ma długość ok.1,5 cm i średnicę ok. 2mm ..,
Stożek płomienia skierowałem na mój sączek, uważając, żeby nie "wywiać"
zawartości umieszczonej w ten sposób w wyżłobieniu w kostce węgla drzewnego
(kostka to prostopadłościan o wymiarach 5x5x10 cm, wyżłobienie to dołek o
średnicy ok 2 cm).
Sączek (papier) się zwęglił a proszek w stożku płomienia zaczął się topić
.., powstała kulka stopionego metalu, po ostygnięciu koloru żółtego,
średnicy ok. 1 cm ... - było to już złoto metaliczne 99,9% Au.

Bardziej szczegółowo już się tego nie da opisać

Ukłony

Roman