RE: Świecenie napoju

Autor: Michał <kibito_at_wp.pl>
Data: Thu 03 Apr 2008 - 16:50:20 MET DST

damian117@poczta.onet.eu pisze:
> Zwracam się do szanownych forumowiczów o wyjaśnienie pewnej zagadki.
>
> Otóż jeżeli do napoju energetycznego-moantindiue (sorki ale jestem noga z
> angielskiego i nie wiem jak się to pisze) doda się sody oczyszczonej i
wody
> utlenionej to zaczyna on świecić. Czy ktoś może wyjaśnić mi jakie reakcje
> powodują to świecenie.
>

>To ja się podepnę: a jakie reakcje powodują świecenie pomidora tutaj:
>http://www.youtube.com/watch?v=OYDiKKINZWg
>
>--
>PH

Mountain Dew - Górska Rosa :-)

Nie jestem purysta językowym, ale zainteresowała mnie ta informacja i dla
ułatwienia rozkodowania nazwy napoju pozwoliłem sobie podać poprawną wersję.
Wystarczy zwykła soda z sklepu, czyli dwuwęglan sodu i woda utleniona z
apteki (chyba ok.3%) czy np. woda utleniona ma mieć większe stężenie?

Bardzo ciekawe, mnie też to interesuje. Niestety nie znam odpowiedzi, ale
dziękuję za informację, uwielbiam tego typu odkrycia! :-D

Podobne zjawisko jest z Mentosem wżuconym do Coca Coli. Powoduje on ogromy
wybuch Coli z butelki, jak z wulkanu, na You Tubie jest wiele wersji. Dzieje
się to za sprawą porowatej powierzchni mentosa, zawięrającej dużą liczbę
mikro 'dziurek' czy też 'otworów', niewiem jak to zostało nazwane. Powoduje
to szybsze rozłożenie się kwasu węglowego i uwolnienie dużych ilości CO2 w
krótkim czasie co powoduje
powstanie wysokiego ciśnienienia w butelce i rozerwanie zakrętki, jakoś tak,
nie umiem ładnie opisać :-P
W programie Clever! widzisz i wiesz "Profesor" Halama zbudował prawdziwą
broń na podstawie tego zjawiska, moździeż. Umieścicił na zakrętce od napoju,
np. litrowego, drucik zawinięty w pętelkę z wystającym końcem, taka jakby
zawleczka lecz zgięta, tak by można było umiescić ją trwale w zakrętce i aby
się trzymała a na wystający drucik nadziać parę mentosów, np. z 5. Duża i
gruba rura PCV o odpowiedniej długości np. 1-2m z zamkniętym jednym końcem.
Zakręcamy korek od butelki z zamontowaną zakrętką i nabitymi mentosami i
wżucamy stroną zakrętki w dół rury i celujemy pod kontem w niebo. Uwaga
nigdy nie celować w ludzi lub pojazdy, okna i inne obiekty które moga ulec
zniesczeniu, posiada bardzo dużą siłę wystrzału. Butelka leci na wiele
metrów w górę. Naprawdę wysoko!

M.