Re: Pytanie o możliwo¶ć reakcji

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Thu 13 Mar 2008 - 10:57:01 MET

> A propos jeszcze wła¶nie reakcji z AgCl -
> 2AgCl + 2NaOH = Ag2O + 2NaCl + H2O
> Czy siła jonowa roztworu NaOH (KOH) jest na tyle duża by roztworzyć wg
> powyższego również kolejne halogenki (AgBr i AgI)?
> Jaki jest tego mechanizm? Wiadomo, że s± one ¶wiatłoczułe, a więc czy
> znaczenie ma prowadzenie reakcji w ciemno¶ci lub "na ¶wietle"?

Po pierwsze: taka reakcja na pewno zachodzi (co prawda nie do końca).
Można znakomicie wykorzystać ją do przekształcenia AgCl w rozpuszczalne sole
srebra (proces regeneracji srebra z odpadów). Trzeba tylko ogrzewanie AgCl
ze stężonym NaOH powtórzyć 2-3 razy - i dekantować, a nie przemywać wodą.
Nie jestem pewien, czy sama moc jonowa jest tu wystarczająca, może chodzić
także o z zwykły mechanizm przesuwania równowagi. Ale reakcja zachodzi w
znacznym stopniu, wbrew iloczynom rozpuszczalności!
Inne przykłady - to przemiana BaSO4 + Na2CO3 (tę reakcję powinni
zapamiętać pirotechnicy majacy problem ze sporządzeniem chlorku lub
azotanu baru - a dysponujący BaSO4). Warunek: aby iloczyny
rozpuszczalności
(a właściwie: ROZPUSZCZALNOSCI) były zbliżone. Dlatego niemal na pewno
reakcja AgBr + NaOH - nie zajdzie.

Światłoczułość raczej przeszkadza, bo powoduje zachodzenie zupełnie
innego, konkurencyjnego procesu. Światłoczułość (tzw "drugiego rodzaju")
ma zasadnicze znaczenie w fotografii srebrowej (różna szybkość redukcji
wywoływaczem naświetlonego i nienaswietlonego halogenku srebra;
proporcjonalna do dawki światła). Niestety
niemal 100% podręczników chemii opisuje, że podstawą fotografii jest
ciemnienie chlorku srebra na świetle.
Tak było ze 150 lat temu - i naświetlanie portretu
trwało kilka godzin. Tymczasem ten efekt drugiego rodzaju daje czułość
rzędu miliarda razy większą - i odpowiednio krótsze czasy naświetlania.
Szkoda, że autorzy podręczników piszą nieprawdę, bo są to zupełnioe
różne reakcje, chociaż produkt jest ten sam.
tpl