Re: odzyskiwanie platyny

Autor: <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 07 Mar 2008 - 22:19:31 MET

> Mam jeszcze inny pomysł .Mianowicie taki -ogrzewanie wysuszonej próbki
> mułu w zamkniętym tyglu porcelanowym w atmosferze chloru a następnie
> wprowadzenie wychodzacych gazów do płuczki zawierajacej 10 procentowy
> roztwór KOH ,w płuczce powinien się wytracić osad kompleksowych soli
> platynowców np K2(PTCl6)jako trudno rozpuszczalne w wodzie oraz
> kompleksy innych metali .Dalej to tylko rozdzielenie poszczególnych soli
> kompleksowych.
>
> Jak Pan sadzi czy ta metoda ma szanse powodzenia

----------------

Ma, ale tylko wtedy gdy próbka zawiera np.tylko platynę....,

Odpad poflotacyjny, to prawie tak jak ruda .., ma bez mała całą tablicę
Mendelejewa .., Samej miedzi jest ok. 0,2% , lub 2000 ppm ..., czyli ok. 10
tys. razy więcej od interesujących tu metali szlachetnych ...,
Miedź i nie tylko w prażeniu chlorującym (ok. 1000 st. C) przechodzi jako
lotne chlorki i sorbuje się w roztworze np. 10% KOH .., szereg innych
powstałych w prażeniu chlorującym chlorków np. cyny hydrolizuje w roztworze
sorpcyjnym .., Tworzą się efekty tiksotropowe .., po określonym nasyceniu
całość czasami żeluje ..., i w ogóle paskudna jest tego obróbka ...,
Znaczy, o tyle jest na to sposób .., że np. etanolem można ekstrahować
chlorokompleksy platynowców ..., w każdym razie roztwór alkoholowy z prawa
podziału skutecznie wymywa szereg metali, w tym platynowce i złoto .., Złoto
zresztą korzystnie jest estrahować np. metylo-izobutyloketonem ...,
Dla doboru czynnika ekstrakcyjnego polecam lekturę: B.
Jeżowska-Trzebiatowska, S. Kopacz, T. Mikulski. "Występowanie i technologia
pierwiastków rzadkich. Są tam wykresy rozpuszczalności soli metali w tym
złota i platynowców w rozpuszczalnikach organicznych, współczynniki podziału
i uwagi praktyczne do prowadzenia ekstrakcji ...

Osobiście uważam, że odzyskiwanie złota/platynowców metodą prażenia
chlorującego i ekstrakcji interesujących metali - to wyjątkowo droga
"metoda", znacznie droższa od wartości odzyskanych metali, a poza tym
powstaje szerego odpadów, związków uciążliwych dla środowiska ..,
Ale to już inna sprawa

Ukłony

Roman