Re: odzyskiwanie platyny

Autor: <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 07 Mar 2008 - 20:21:54 MET

Jest to technika tzw.mineralizacji próbki do oznaczania m.in.w niej
platynowców, najczęsciej metodą ASA ..,
Przepis za "Zavodskaja laboratorija" .., bodajże rok 1976, albo 78 - już nie
pamietam ...

Badaną sproszkowaną odważkę próbki miesza się z zadaną ilością Na2O2 i
umieszcza w tyglu magnezytowym, lub cyrkonowym i praży w temp. ok. 700 st.
C.,
Po wyjęciu z pieca i ostudzeniu, roztworem bodajże 5m HCl roztwarza się
spiek ...,
Zawartość Au, czy platynowców oznacza się już bezpośrednio z otrzymanego
roztworu metodą absorpcyjnej spektroskopii atomowej ..,
Ja kiedyś tam stosowałem spektrofotometr ASA Perkin-Elmer 5000, .., piec HGA
500 , korekta tła ..,
Oczywiście należy pamiętać o roztworach wzorcowych (zawierających znane
ilości oznaczanego pierwiastka), tak aby z analizy widm oszacować zawartość
danego metalu w badanej próbce ...,

Ukłony

Roman