Re: Teoria Bronsteda i podręczniki do liceum

Autor: Piotr K. Olszewski <ncolszew_at_cyf-kr.edu.pl>
Data: Thu 08 Nov 2007 - 14:56:06 MET
Message-ID: <001901c8220f$1fe1ba80$1c3f9c95@ikpan.krakow.pl>

----- Wiadomość oryginalna ----- Od: "Jacek Grudzień"
<jackwild@interia.pl>
> Wszystko zgadza się dla kwasów:
> HCl <-> H+ + Cl-
> sprzężona para kwas HCl i zasada Cl-
>
> ale jak interpretować zasady?
> LiOH <-> Li+ + OH-
> co w tej reakcji pełni rolę kwasu? A jeśli nie pełni to
dlaczego mówimy o ROZSZERZENIU
> koncepcji Arrheniusa (a nie innym podejściu do problemu), skoro
w myśl niej LiOH jest zasadą?

"Rozszerzenie" polega na tym, że mianem kwasów i zasad objęto
WIĘCEJ związków (np. aminy).

Oczywiście możnaby dyskutować, czy "strata" grupy wodorotlenków
Me(OH)n (które już nie są zasadami B-L) jest skompensowana
"zyskiem" wynikającym z rozszerzenia pojęć k-z o nowe związki.

W istocie chodzi o wyjaśnienie kwasowo-zasadowych własnosci
niektórych związków, z którymi teoria Arheniusa sobie nie
radziła.

Piotr
Received on Thu Nov 8 14:57:08 2007

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Thu 08 Nov 2007 - 15:12:01 MET