Re: próba jodoformowa

Autor: Andrzej Okuniewski <andrzej.okuniewski_at_gmail.com>
Data: Thu 18 Oct 2007 - 17:51:29 MET DST

17-10-07, Pawe? Koczara <farciarz123@gmail.com> napisał(a):
> Mam pytanie:
> Czy alkohole cykliczne ulegają próbie jodoformowej?
> Wydaje mi się, że nie, ale pewności nie mam.

Oj nie, tylko alkohole z grupą metylową ulegają tej reakcji. Przy czym
nawet 1-metylocykloheksanol nie będzie jej ulegał, gdyż nie utlenia
się on do związku karbonylowego, co jest warunkiem koniecznym zajścia
tej reakcji.

Ściśle rzecz biorąc reakcji jodoformowej ulega ugrupowanie
1-hydroksoetylowe i jego utleniona forma: metylokarbonyl.

--
Pozdrawiam,
Andrzej Okuniewski