Re: wyglada jak free energy

Autor: Kazimierz Warminski <kazimierz.warminski_at_uwm.edu.pl>
Data: Wed 10 Oct 2007 - 12:28:21 MET DST

> 2. Aby zapobiec wyrownaniu stezen - sloneczko ogrzewa
> nam wode o wyzszym stezeniu soli, przez co woda
> paruje. Generalnie jest to ta sama zasada ktora
> wymyslila Matka Natura z roslinami, z tym iz wstawiamy
> w obieg turbine.
> 3. Potrzebne do tego elementy: woda morska, woda
> slodka, parownik i oczywiscie silnik zamieniajacy
> energie cisnienia cieczy na inne rodzaj energii -
> czyli np. turbina.
>
> Ciekaw jestem waszych opinii - czy ma to sens?
> Jurek

Moim zdaniem ma sens, ale chyba lepiej byloby jednak rozcienczona wode
morska wpuszczac do morza, a uzupelniac swieza, o wyzszym stezeniu, a po
drugiej stronie membrany - uzupelniac woda z rzeki.
Kiedys wymyslilem podobna koncepcje wytwarzania energii elektrycznej (pewnie
nie tylko ja). Opiera sie ona takze na roznicy stezen, ale w ogniwach
stezeniowych. W pierwszej komorze nalezaloby rozcienczac elektrolit woda, a
w drugiej opdarowywac wode (energia sloneczna), w celu zachowania
odpowiedniej roznicy stezen. Pytanie jest takie - czy powyzsze koncepcje
(moja i Jurka) w skali technicznej bylyby oplacalne. Wszak wykorzystujemy
tutaj bezposrednio energie sloneczna, a znane sa inne systemy jej
wykorzystywania (np. kolektory sloneczne do ogrzewania wody sa oplacalne, a
ogniwa fotowoltaniczne z reguly nie sa oplacalne).

> Zas jesli chodzi o
> elektrownie to sama przyroda dostarcza tej energii. Slodka woda, rzeka
> wpada
> do slonego morza. Pytanie tylko czy nie byla by wydajniejsza elektrownia
> wodna.

Elektrownie osmotyczne najlepiej byloby lokalizowac u ujscia rzeki do morza,
a tam spadek jest z reguly zbyt maly aby zbudowac elektrownie wodna. A jesli
jednak bylby taki spadek, to elektrownie osmotyczna mozna by bylo zbudowac
jako uzupelnienie elektrowni wodnej po wykorzystaniu energi potencjalnej
("spadku").

Kazik