Re: Zadanie bez rozwiÄ…zania??

Autor: Sebastian Żywicki <zywicki_at_tz.ar.szczecin.pl>
Data: Mon 24 Sep 2007 - 11:40:03 MET DST

Drytea:
W temp. 100 st. C w 100 g wody rozpuszcza siÄ™ 155,8 g K2CO3. Ile moli soli
wykrystalizuje z 1 kg takiego roztworu po ochłodzeniu go do 0 st. C, kiedy
to na 100 g wody przypada już tylko 107 g soli a jej nadmiar krystalizuje
jako K2CO3 x 1,5 H2O?
Seb:
Zadanie można rozwiązać stosując iteracje, których ilość zależy od
dokładności z jaką należy podać wynik. Będzie to stanowiło granicę umowną
szeregu zbieżnego.
Zapisałbym proces krystalizacji w postaci równania; ustalił stosunki masowe
wody do węglanu potasu 138,2:27; i obliczył ilość wody, która zużyta
zostanie podczas krystalizacji (48,8g) węglanu - (wynik 9,53g). Myślę, że
spokojnie do tego momentu dotarłaś podczas rozważań.
Teraz z kolei powróciłbym do ilości wody, którą faktycznie dysponujemy
(100g-9,53g) i obliczył ile węglanu wypadnie w "nowych" okolicznościach.
Powtórzyłbym wszystkie czynności raz jeszcze i po uzyskaniu ilości wody,
która przereaguje - zmodyfikowałbym masę wypadającego węglanu. Podejrzewam,
że 4-6 iteracji wystarczy.
Pozdrawiam
Sebastian
PS: Podpisując się nic nie tracisz a ja zyskuję możliwość poprawnego
tytułowania Cię ze względu na płeć :)