Re: sól do zmywarek kuchennych

Autor: Michal Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>
Data: Wed 19 Sep 2007 - 17:00:50 MET DST

At 16:25 2007-09-19 +0200, you wrote:
>Witam wszystkich.
>Ostatnio kupujac sol do zmywarek (do naczyn kuchennych), zainteresowal
>mnie ich sklad. Zawsze myslalem, ze jest to cos w rodzaju zmiekczacza typu
>Calgon do pralek (zwiazki kompleksujace Ca i Mg). Ale chyba tak nie jest.
>Na dwoch opakowania "firmowych" soli w skladzie podano: chlorek
>sodu >99,7%. I jeszcze jedno - w instrukcji obslugi zmywarki do naczyn
>napisano, ze nie wolno stosowac soli kuchennej, bo to by uszkodzilo uklad
>zmiekczajacy wode.
>W jaki sposob NaCl zmiekcza wode w tych ukladach?! Chyba, ze te 0,3% to
> [...]

W zmywarkach jest najzwyklejszy kationit regenerowany solanką na początku
lub końcu procesu mycia. Różnice między solą warzoną a dedykowaną do
zmywarek są dwie:
* ziarnistość
* dodatki do soli warzonej: antyzbrylacz (żelazocyjanek potasu, ślady) i
źródło jodu (jodek lub jodan potasu, ułamek procenta).

IMHO żadne z w/w dodatków nie mogą w żaden sposób zaszkodzić kationitowi,
zwłaszcza, że musi być odporny na rozmaite substancje obecne w wodzie
wodociągowej.

Problemem może być jedynie wielkość kryształów; być może przy pewnych
konstrukcjach układu do przygotowywania solanki jest to istotne. Ja używam
zwykłej soli warzonej od blisko 6 lat, częstotliwość uzupełniania jest
mniej więcej taka sama, jak soli zmywarkowej. Wszystko działa idealnie.

Tak więc albo producenci soli i zmywarek mają jakiś układ finansowy, albo
producenci wolą tak napisać dla bezpieczeństwa, żeby np. ktoś nie nasypał
soli kamiennej i nie zatkał wymieniacza farfoclami.

Problem był wielokrotnie dyskutowany na news:pl.rec.dom i chyba
raz news:pl.sci.chemia, można przeguglać archiwa grup.

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań