Re: Żelazo z kwasem siarkowym

Autor: Jerzy Peszke <j.peszke_at_rocketmail.com>
Data: Tue 18 Sep 2007 - 12:57:21 MET DST

.... Ciekawostka, przyznam sie ze mnie
zaintrygowaliscie. Pracuje z nanorurkami weglowymi.
Synteza ich odbywa sie na katalizatorze zelaznym. Po
cyklu produkcyjnym trzeba sie tego katalizatora
(innych zanieczyszczen pozbyc). Gotujemy wiec je z
kwasem azotowym, mieszaninie azotowy/siarkowy,
azotowy/HCl itd. Zaobserwowalem iz czasami (po paru
godzinach gotowania) przesacz jest w kolorze zielonym.
Po zobojetnieniu amoniakiem - brazowieje. Zaznaczam iz
oprocz wegla, zelaza (lub jego tlenkow) i kwasu
azotowego - niec tam nie dodakemy. Pytanie za 100
punktow - jaki zwiazek lub zwiazki daja zielony kolor?

Pozdrawiam

Jurek

--- Andrzej Okuniewski <chemmix@o2.pl> wrote:

> Ktoś niedawno zwrócił mi uwagę, że poniższa reakcja
> nie będzie zachodzić:
>
> 8 Fe + 3 H2SO4 = 4 Fe2(SO4)3 + 3 H2S + H2O
>
> Żelazo ma przecież właściwości redukujące w
> środowisku kwaśnym.
> Skąd inąd wiadomo (?), że zachodzi reakcja:
>
> 8 Fe + 3 NO3- + 30H+ = 8 Fe3+ + 3 NH4+ + 9 H2O
>
> Więc powracając do tej pierwszej: zajdzie, czy nie
> zajdzie?
>
> --
> Pozdrawiam,
> Andrzej Okuniewski
>
> http://www.chemmix.artnet.pl
>
> mailto:chemmix@o2.pl
> [...]

Be a better Globetrotter. Get better travel answers from someone who knows. Yahoo! Answers - Check it out.