Re: halogenki srebra

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Thu 13 Sep 2007 - 10:32:25 MET DST

> Wiem, że AgCl dobrze można kompleksować chlorkami przeprowadzając go tym
> samym do roztworu chlorosrebrzanów; [AgCl2]- i in. .
Jest to raczej w sferze możliwoœci. Bo AgCl wg moich doœwiadczeń
rozpuszcza się np w HCl lub NaCl w œladowych (praktycznie niezauważalnych
doœiadczalnie) iloœciach.

> Co jednak z innymi
> halogenkami srebra, tj. bromkiem i jodkiem? Miłobędzki pisze, iż AgBr
> rozpuszcza się w tych samych odczynnikach co AgCl. Minczewski, Marczenko
> podają, że AgJ rozpuszcza się częściowo w nadmiarze jodków.
Z bromkami nie mam doœwiadczeń. A AgI (również AgCl, bo i tak tworzy się
z niego AgI) rozpuszcza sie DOSKONALE w nasyconym roztworze KI. Do tego
stopnia, ze jest to bodaj jedyny poza cyjankami sposób na elektrolit do
srebrzenia. A po zakwaszeniu rozpuszcza się w nim nawet Ag2S! (sposób na
czyszczenie rodowych sreber poczerniałych w Dymach Rewolucji)
tpl