Re:

Autor: Adrian <scavender_at_interia.pl>
Data: Tue 24 Jul 2007 - 11:17:57 MET DST

Witam,

do tej pory byłem biernym uczestnikiem listy ale ponieważ pojawily sie
tematy farmakopealno-farmacyjne postanowiłem coś niecoś dorzucić od siebie.

Co do ważenia to wygląda to nieco inaczej ale nie jest to raczej główny
wątek dyskusji. Jeśli będzie zainteresowanie tematem wtedy sie wypowiem na
ten temat.

>teraz u ludzi już bromku potasu nie stosują, więc w nowszej może by go
nawet nie było

Monografia KBr jest w najnowszej farmakopei. KBr jest oczywiscie stosowany
także u ludzi i to dość powszechnie (bardzo często przepisywana przez
lekarzy Sal Erlenmayeri zawiera KBr). Poza tym gdyby nie był stosowany u
ludzi nie mozbaby go było kupić w aptece (apteka sprzedaje tylko te leki,
które są stosowane u ludzi, częśc z nich jest stosowana też u zwierząt
dlatego można je kupic na recepte weterynaryjną).

Pierwszy raz spotykam sie z receptą na sam KBr. O podstawach
farmakologicznych takiej recepty dyskutował nie będę. Nie widziałem tej
recepty więc nie wiem jak to dokładnie było ale podejrzewam, że w aptece do
KBr dodano laktozy jako środka obojętnego. Ułatwia to roztarcie środka w
moździerzu i odważanie. W takiej sytuacji ważne jest, żeby masa KBr w każdym
proszku sie zgadzała. Laktozy moze byc więcej lub mniej i to moze tłumaczyć
róznice w masie proszków.

Pozdrawiam
Adrian