Re: Oznaczanie SiO2, SO3, CaSO4, Na2SO4

Autor: Kuba <koscielniak_at_hot.pl>
Data: Mon 23 Jul 2007 - 18:33:01 MET DST

>Witam wszystkich maniakow chemii
Mam nadzieję, że maniakiem jeszcze nie jestem :)

>Czy istnieje mozliwosc oznaczenia/wykrycia w sposob jednoznaczny obecnosci
>takich zwiazków jak:
Oznaczenia (ilościowego) czy wykrycia (jakościowego)??
Bo obydwa są raczej możliwe ;)

>1) SiO2
>2) SO3
>3) CaSO4*2H2O
>4) NaHSO4
>5) Na2SO4

Sądzę, że zawartość kationową (Na,Ca) można oznaczyć na ICP-OES, sam wapń
można oznaczyć spektrofotometrycznie, co do sumarycznej zaw. SO4(2-) można
użyć metody turbidymetrycznej z BaSO4, SiO2 (w przeliczeniu na krzem) można
oznaczać spektrofotometrycznie. Co do tlenku siarki(VI) nie mam pojęcia jak
można go oznaczać w ciele stałym, zapewne pomogłoby gdybyś podała co to za
rodzaj ciała stałego (np z porami wypełnionymi owym gazem?).

Metody oznaczania Ca i Si na spektrofotometrze a także SO4(2-) mogę
podesłać - jakby były potrzebne proszę o pm.

K.