Re: Spinowo spolaryzowany wodór

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Sat 16 Jun 2007 - 21:31:00 MET DST

TŻ> Witam!!!

TŻ> Oto fragment artykułu:
TŻ> "Spinowo spolaryzowany wodór charakteryzuje się tym, że spiny
TŻ> wszystkich
TŻ> atomów są ustawione w taki sam sposób (można myśleć o spinie jako
TŻ> malutkiej igle magnetycznej, którą ma każdy atom). Taki gaz jest
TŻ> równie
TŻ> nieaktywny jak hel, ponieważ aby utworzyć cząteczkę, dwa atomy
TŻ> muszą
TŻ> mieć przeciwnie ustawione spiny. Jako jedyny spośród wszystkich
TŻ> pierwiastków ten rodzaj wodoru powinien pozostać w stanie gazowym
> [...]

witam

Z tego cytatu wynika, ze wogole cos takiego jak czasteczka wodoru z
rownoleglymi spinami protonow nie powinna istniec, a przeciez
"naturalny" wodor to mieszanina odmiany orto- i para- w stosunku 3:1.
Jesli sztucznie wprowadzi sie do mieszaniny nadmiar ktorejs odmiany,
to po pewnym czasie uklad znow osiaga stosunek stezen 3:1.
Moznaby to ew wytlumaczyc tak, ze w "nowopowstalej" czasteczce wodoru
spiny sa skierowane przeciwnie i dopiero w czasteczce sie reorientuja
(choc wydaje mi sie to mocno naciagane).
Dane z internetu:
Przy ochladzaniu ilosc orto- wodoru rosnie i w niskich temp. osiaga
wartosc 100% (w 40K) - dane z internetu.
wydaje sie wiec, ze ten stosunek o/p zalezy od temperatury, ten 3:1
jest pewnie dla temp 273K (moje gdybanie)

Przechodzac do meritum - jesli w temp 40K caly wodor jest juz odmiana
orto-, to nie powinien on dac sie skroplic, a chyba takiej rewelacji
nie stwierdzono?

Z racji tego, ze swiat nauki to chyba jednak dosc powazne czasopismo,
sądzę ze albo ja cos pominalem, albo w cytowanym fragmencie tekstu nie
znalazly sie wszystkie istotne informacje

pozdr
k.kleszcz