Odp: Naczynie Dewara

Autor: Tomasz Żyguła <thomrt_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 08 Jun 2007 - 13:02:43 MET DST

>Witam !
>Pisałem już wcześniej w sprawie zakupu naczynia dewara, ale brak odzewu,
więc >może ktoś jest w stanie wydzierżawić mi takie naczynie za odpłatnością
??
>Chcę przeprowadzić wiele eksperymentów z zakresu niskich temp. i wzbogacić
>swój portal naukowy w ciekawy materiał:
>www.portalnaukowy.edu.pl

>Pozdrawiam serdecznie

A nie prościej byłoby użyć termosu - znacznie taniej.
Kiedyś kiedy pierwszy raz wlewano do niego ciekły N2
to bałem się że termos nie wytrzyma ale o dziwo nie pękł.

Trzeba tylko pamiętać o paru rzeczach:
    1. termos musi być suchy
    2. nie wolno go szczelnie zakręcać bo parujący gaz rozerwie go
    3. z powodu punktu 2 trzeba transportować go w pozycji pionowej

Kiedyś przeprowadziłem eksperyment po jakim czasie N2 całkowicie
wyparuje z mojego termosu.
Całkowite wyparowanie N2 z litrowego napełnionego do pełna termosu
nastąpiło po 33 h

Nie wiem czy termosy są produkowane wg jakichś jednolitych
standardów czy też każdy producent stosuje własne parametry
i mamy na rynku termosy o różnej jakości.

Tomasz Żyguła
thomrt@poczta.onet.pl

PS:
I jescze mała dygresja na temat alternatywnego wykorzystania
ciekłego N2:

Dobrym źródłem gazu obojętnego w warunkach amatorskich
byłby ciekły azot. W miarę łatwo dałoby się zbudować urządzenie
które dawałoby równomierny strumień N2.
Taki gaz jest czysty w szczególności bardzo suchy.
Najpoważniejszym zanieczyszczeniem jest tlen.
Można go usunąć jakąś płuczką ale wtedy gaz stanie się wilgotny
albo przepuszczając przez jakiś suchy absorbent np.
rozżarzona Cu ale to jest skomplikowane w warunkach domowych.
Można też użyć dwóch termosów z ciekłym N2. Jeden
jako źródło azotu drugi do wymrażania zanieczyszczeń z gazu
po płuczkach.
Podobnie można używać CO2 z suchego lodu.
Jescze inną alternatywą byłoby używanie CH4 wprost
z instalacji gazowej ale pewno też nie obyłoby się bez
oczyszczania.