Re: srebro

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Tue 24 Apr 2007 - 20:03:57 MET DST

>Sok z cytryny zadziałał choć nie tak dobrze jak środki do czyszczenia
>srebra

No Widzisz :) Zwilżyłaś cytryną i Pocierałaś. Czyli dodatkowo było działanie
mechaniczne. Wydaje mi się że odpowiedź na to pytanie może wyglądać tak że
srebro jubilerskie także jest stopem, siarczki, tudzież inne związki
chemiczne np. patyna z miedzi (zasadowy węglan), metali stopowych także się
tworzą. Wydaje mi się że działanie kwasem cytrynowym i innymi obecnymi w
soku z cytryny jest wymierne w przypadku innych metali stopowych które są
niejako inkorporowane w ogólny efekt dający obraz nalotu na srebrze. Sam
siarczek srebra ma jeden z najmniejszych iloczynów rozpuszczalności ze
znanych soli i to także ma wpływ na to że jonizuje niechętnie.

Jak sama Napisałaś efekt doświadczenia był taki że poprawa była widoczna
lecz nie taka dobra jak w przypadku innych płynów wyspecjalizowanych. To by
tłumaczyło ze sok z cytryny niestety nie posiada aż tak wielkiej
reaktywności jakby można się było spodziewać po słowach Pana Peszke.

Poza tym jeśli chodzi o jakiekolwiek spory, mają zdecydowanie charakter
interpersonalny z bezzasadnymi pretensjami jednej tylko strony.

Pozdrawiam wszystkich
MdG