Re: srebro

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Tue 24 Apr 2007 - 15:19:45 MET DST

Autor: Jerzy Peszke <j.peszke_at_rocketmail.com>
Data: Tue 24 Apr 2007 - 11:15:29 MET DST

> Szanowny Kolego, co innego nie wiedziec i nie odzywac
> sie, co innego siegnac samemu do zrodel a co innego
> chwalic sie wlasna niewiedza. Po prostu - nie toleruje
> dyletanctwa. Zwlaszcza tu.
> Jesli ktos ma problem,
> prosi o rade, czegos nie rozumie - w porzadku, w koncu
> biezemy pieniadze za to aby niesc kaganek oswiaty. Ale
> brak wiedzy z dziedziny ktora sie niby zajmujesz .....

> Na przyszlosc - tytul nie ma w tym przypadku zadnego
> znaczenia. Dyletanctwo bedzie dyletanctwem,
> niezaleznie czy powie to uliczny zul czy noblista.

Przepraszam za długie cytaty, ale Ph D Peszke tupetem przeszedł samego
siebie. Wszystko to czym obrzucił pytającego - dokładnie pasuje do niego
samego.

> 1. Czym sie czysci bizuterie srebrna sposobem
> domowym?
> Ag2S
> szkoly

Fakt nierozpuszczalności niektórych siarczków w kwasach, jest przykładem
co prawda nie ze szkoły podstawowej, ale z podstawowego kursu Chemii
Analitycznej na Uniwersytetach i Politechnikach.
Co do owego czyszczenia sokiem cytryny. Przepisy rodem Pani Gumowskiej
zalecają potraktowanie kiszoną kapustą jako środek zaradczy NA WSZYSTKO
(zamiennie - fusy z herbaty). Być może dłuższe pocieranie ściereczką z
sokiem cytryny, rzeczywiście usuwa nalot siarczku - ale jest to skutek
głównie mechaniczny. W RZETELNYCH przepisach chemicznych można znaleźć
wzmiankę o czyszczeniu roztworem cyjanku. Wraz z wyjaśnieniem, że co
prawda OSAD Ag2S rozpuszcza się jedynie w STĘŻONYM KCN, ale do usunięcia
nalotu z wyrobów srebrnych wystarcza ROZCIEŃCZONY KCN. Tak bywa z bardzo
cienkimi warstewkami nalotów, ale nie upoważnia do pouczania jako
oczywistej prawdy faktu rozpuszczania Ag2S w soku cytrynowym. Bo jest to
nieprawda. Zacytuję: nie wierzysz: sprawdź. A chamski sposób udzielenia
odpowiedzi dodatkowo dyskwalifikuje osobę.
Podziwiam taktowność poniższej odpowiedzi - bo jestem osobą postronną w
sporze, ale ja nie mogę spokojnie czytać takiej dozy tupetu i ignorancji
utytułowanego Ph D
dr niehab tomasz pluciński