Re: korozja srebra w obecności aluminium?

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Mon 23 Apr 2007 - 22:25:02 MET DST

Spróbuję jakoś pomóc nie wiem czy mi się uda ale może pobudzę do działania
inne umysły nawet jeśli moja interpretacja okaże się błędna.

By odpowiedzieć na to pytanie należało by rozważyć na początku co dzieje się
w słoiku. Jak napisała Pani Ela tam proces przebiega bez zakłóceń choć w
roztworze obecny jest także tiomocznik który, jak napisał Pan Peszke, jest
świetnym donorem siarki. Tylko ze w wypadku tej reakcji, tiomocznik jest
reduktorem i jego działanie jest analogiczne jak w przypadku kąpieli
cynujących.

Energia wewnętrzna siarczku srebra jest bardzo niska, wątpię by uległ on
jonizacji w środowisku kwasu karboksylowego, nawet cytrynowego. Kwas
cytrynowy w roztworze spełnia rolę regulatora kwasowości oraz łagodnego
środka kompleksującego np. śladowe ilości innych metali mogących zakłócić
proces.

Proces prowadzony w wannie aluminiowej powoduje że rozważyć musimy
środowisko w którym zachodzą reakcje galwaniczne, mamy układ metalu lub
metali szlachetnych (złoto, srebro) półszlachetnych (miedź) oraz metalu
nieszlachetnego, za to aktywnego chemicznie, z łatwością dającego się
kompleksować kwasem cytrynowym co powoduje redukcję pH i zużycie właśnie
tego kwasu (może nie w całości) na tworzenie kompleksów z glinem. Co będzie
dalej ?

Pani Ela wspomniała że wykryła pewne ilości miedzi a tej przecież nie dodaje
się do stopów z aluminium, jeśli wanna była naprawdę z aluminium. To ogólna
zasada, taki stop o ile powstanie, sam w sobie tworzy ogniwo co powoduje
zniszczenie go w kontakcie z jakimkolwiek elektrolitem. Miedź ta nie
pochodzi również z powłoki srebrnej bo złoto srebrzy się elektrolitycznie i
tak posrebrzone złoto ma na sobie srebra około 99,4 %. Wydaje mi się że tym
źródłem miedzi może być tylko blacha złota. Z tego co pamiętam, metoda
wytwarzania nie zmieniła się i do dziś walcuje się na zimno folie nawet do
grubości 1 um. Poza tym, co jest bardzo irytujące nawiasem mówiąc, w handlu
rzadko doświadcza się królewskiej dziewiątki na złocie, większość to stopy z
miedzią.

Proponuję nie używać wanienek z glinu, cynku, stalowych ocynkowanych.
Pokusił bym się o próbę w wanience miedzianej, względnie miedziowanej,
chromowanej bądź w stali kwasoodpornej, najlepsze będzie szkło i naczynia
emaliowane.

Mam nadzieję że pomogłem.

Co do otrzymywania nanosrebra z udziałem tiomocznika ... Panie Peszke,
poproszę o źródło bo jedyną metodą otrzymywania nanosrebra przebiegającą
pomyślnie w obecności siarki, o której mi wiadomo, to metoda z użyciem
tiosiarczanu srebra, mogę podać źródło na życzenie. A że nanosrebro leży w
zbiorze moich gorliwych i osobistych zainteresowań, jestem jak najbardziej
zainteresowany metodą o której Pan wspomniał :).

Z poważaniem

MdG